Bereikbaarheid
Voor veilig vervoer naar en bereikbaarheid van woon-, werk- en recreatielocaties zorgdragen.
Lees meerDoelenboom
Doelenboom
Beleidsdoel 2.1
Provinciale wegen, fietspaden en vaarwegen aanleggen en beheren
Operationele doelen
2.1.1 Verkeersmanagement op provinciale infrastructuur ontwikkelen, realiseren en beheren
2.1.2 Provinciale wegen en fietspaden ontwikkelen, aanleggen en beheren
2.1.3 Provinciale openbaar vervoervoorzieningen ontwikkelen, aanleggen en beheren
2.1.4 Provinciale vaarwegen ontwikkelen, aanleggen en beheren
Beleidsdoel 2.2
Vervoersbeleid maken en uitvoeren
Operationele doelen
2.2.1 Mobiliteitsbeleid maken en uitvoeren
2.2.2 Rijksbeleid beïnvloeden
Beleidsdoel 2.3
Openbaar vervoer waarborgen
Operationele doelen
2.3.1 OV concessies aanbesteden en beheren
2.3.2 In OV voorzieningen investeren
Provinciale wegen, fietspaden en vaarwegen aanleggen en beheren
2.1.1 Verkeersmanagement op provinciale infrastructuur ontwikkelen, realiseren en beheren
Instrumenten | Output |
---|---|
2.1.1.02 Uitvoeren beleidskader verkeersmanagement |
- Activiteiten uitgevoerd die bijdragen aan 6% winst (minder VVU) in de doorstroming over een periode van 5 jaar, onder andere implementatie van verkeerskundig beheer (bv. bij 80 VRI's wordt een verkeerskundige analyse uitgevoerd en waar nodig wordt een optimalisatie uitgevoerd).
- Activiteiten uitgevoerd om over een periode van 5 jaar 10% betere betrouwbaarheid te genereren. De wegverkeersleiding draagt hieraan bij. - Gewerkt aan een optimale doorstroming bij interactie OV en wegverkeer. Hiertoe wordt het KAR analysetool ingezet. |
2.1.1.01 Uitbouwen samenwerking rondom verkeersmanagement met regionale partners |
- Samenwerking met een aantal gemeentes en Rijkswaterstaat geïntensiveerd. |
Toelichting | |
Veranderingen in deze instrumenten: geen. | |
Overige toelichtingen | |
Beslissingen van de Staten over deze instrumenten: geen. VRI = Verkeersregelinstallatie Extra informatie voor kaderstelling of controle: geen. |
Meerjarenoverzicht baten & Lasten
( bedragen x € 1.000 )
Lasten | Jaarrekening 2014 | Begroot 2015 | Begroot 2016 | Begroot 2017 | Begroot 2018 | Begroot 2019 |
---|---|---|---|---|---|---|
Apparaatskosten | 5.287 | 4.634 | 4.991 | 4.896 | 4.891 | 5.441 |
Directe lasten | 4.310 | 4.794 | 4.021 | 4.021 | 4.021 | 4.021 |
Overdrachten | 900 | 900 | 900 | 900 | 900 | 900 |
Subtotaal Lasten | 10.498 | 10.328 | 9.912 | 9.817 | 9.812 | 10.362 |
Baten | -4.158 | -4.079 | -3.579 | -3.579 | -3.579 | -3.579 |
Saldo van baten en lasten | 6.339 | 6.249 | 6.333 | 6.238 | 6.233 | 6.783 |
Storting reserves | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Onttrekking reserves | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Resultaat | 6.339 | 6.249 | 6.333 | 6.238 | 6.233 | 6.783 |
Toelichting op het Meerjarenoverzicht
Categorie | Toelichting |
Apparaatskosten | |
Directe lasten | De directe lasten laten een gelijkmatige trend zien. Bij de begroting 2015 is een eenmalige besteding te zien betreffende Gebiedsgerichte Uitvoering (GGU) Zuid-Kennemerland. |
Kapitaallasten | |
Overdrachten | |
Baten | De baten laten een gelijkmatige trend zien. In de begroting 2015 is een eenmalige baat opgenomen betreffende Gebiedsgerichte Uitvoering (GGU) Zuid-Kennemerland. |
Storting reserves | |
Onttrekking reserves |
Provinciale wegen, fietspaden en vaarwegen aanleggen en beheren
2.1.2 Provinciale wegen en fietspaden ontwikkelen, aanleggen en beheren
Instrumenten | Output |
---|---|
2.1.2.02 Opstellen van een investeringsprogramma (PMI) |
- PMI 2017-2021 aan PS voorgelegd in 4 kw 2016. |
2.1.2.01 Uitvoeren van verkeerstudies |
- Besluitvorming over een (voorlopig) voorkeursalternatief over de verbinding N206-A4 (Duinpolderweg) aan PS voorgelegd in 2e kwartaal 2016.
- Besluit over het voorkeursalternatief voor de verbinding A8/A9 aan PS voorgelegd in 4e kwartaal 2016. |
2.1.2.03 Uitvoeren projecten PMI |
Algemeen:
- De projecten volgens planning voor het jaar 2016 voor 100% uitgevoerd; - Alle projecten in uitvoering volgens de huidige projectmanagementmethodiek beheerst. N23: - Contract conform overeengekomen planning in uitvoering. N201: - Afhandeling aanspraken uitvoerend aannemers uit uitvoeringscontracten N201. - Afhandeling lopende dossiers voor Planschade en Nadeelcompensatie. |
2.1.2.04 Uitvoeren van strategisch beheer |
- De actuele kwaliteit van de netwerken geïnspecteerd en beoordeeld.
- De beheer- en onderhoudmaatregelen voor de periode 2017-2021 vastgelegd in het PMO en ter besluitvorming aan het bestuur voorgelegd. - Op basis van uitvoeringsvoortgang en areaaluitbreiding PMO geactualiseerd. |
2.1.2.05 Uitvoeren van vast onderhoud |
- Vast onderhoud conform bestuurlijke afspraken uitgevoerd. |
2.1.2.06 Uitvoeren van PMO variabel onderhoud |
- De projecten uit de jaarschijf 2016 voor 100% uitgevoerd. |
2.1.2.07 Dagelijks beheren van wegen, vrijliggende OV-banen n fietspaden |
- Objecten conform bestuurlijke afspraken bediend. |
Toelichting | |
Veranderingen in deze instrumenten: geen. | |
Overige toelichtingen | |
Beslissingen van de Staten over deze instrumenten: geen. PMI = Provinciaal Meerjarenprogramma Infrastructuur Extra informatie voor kaderstelling of controle: geen. Beleidsstukken bij deze instrumenten: |
Meerjarenoverzicht baten & Lasten
( bedragen x € 1.000 )
Lasten | Jaarrekening 2014 | Begroot 2015 | Begroot 2016 | Begroot 2017 | Begroot 2018 | Begroot 2019 |
---|---|---|---|---|---|---|
Apparaatskosten | 14.890 | 15.711 | 17.084 | 16.939 | 16.777 | 18.773 |
Directe lasten | 50.127 | 49.225 | 45.704 | 43.157 | 44.617 | 41.610 |
Kapitaallasten | 81.372 | 64.544 | 76.978 | 19.781 | 18.392 | 17.652 |
Overdrachten | 56.837 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Subtotaal Lasten | 203.226 | 129.480 | 139.765 | 79.877 | 79.786 | 78.035 |
Baten | -1.714 | -14.358 | -28.377 | -1.795 | -1.795 | -1.795 |
Saldo van baten en lasten | 201.512 | 115.122 | 111.388 | 78.082 | 77.991 | 76.240 |
Storting reserves | 30.881 | 29.263 | 46.055 | 23.517 | 30.214 | 23.265 |
Onttrekking reserves | -140.393 | -50.592 | -34.035 | -20.010 | -20.510 | -13.751 |
Resultaat | 92.001 | 93.793 | 123.408 | 81.589 | 87.695 | 85.754 |
Toelichting op het Meerjarenoverzicht
Categorie | Toelichting |
Apparaatskosten | |
Directe lasten | De trend bij de directe lasten is dalend als gevolg van de overdracht van enkele wegen (N196, N201) naar gemeenten in 2015. Daarnaast zijn er afnemende voorbereidingskosten voor het investeringspakket Alkmaar en de verbinding A8-A9 ten laste van TWIN-H. |
Kapitaallasten | Incidenteel laten de kapitaallasten in de jaren 2014 t/m 2016 een piek zien. Dit komt door de investeringen en versnelde afschijving van de Westfrisiaweg en de uitvoering van projecten uit het TWIN-H compartiment weginfrastructuur. Deze investeringen worden geactiveerd en versneld afgeschreven conform het PS besluit hierover. |
Overdrachten | |
Baten | De baten laten een gelijkmatige trend zien na 2016. In 2016 zijn deze nog hoog door de ontvangen Rijksbijdrage voor de WFW. |
Storting reserves | De stijging van de storting in de reserves wordt onder andere verklaard door een hogere storting in de reserve Westfrisiaweg. |
Onttrekking reserves | De onttrekking aan de reserves laat een stabiel beeld zien vanaf 2017. In 2016 is er nog sprake van de onttrekking van middelen aan de reserve WFW. |
Provinciale wegen, fietspaden en vaarwegen aanleggen en beheren
2.1.3 Provinciale openbaar vervoervoorzieningen ontwikkelen, aanleggen en beheren
Instrumenten | Output |
---|---|
2.1.3.01 Ontwikkelen van openbaar vervoer infrastructuur |
- Besluit over voorkeurstracé Hoofddorp - Nieuw-Vennep - Sassenheim van de R-net-verbinding Noord-Holland - Zuid-Holland genomen en aan PS voorgelegd in 1e kwartaal 2016 (afhankelijk van besluitvorming Westflank). |
2.1.3.03 Uitvoeren van strategisch beheer |
- De actuele kwaliteit van het netwerk Openbaar vervoer geïnspecteerd en beoordeeld.
- De beheer- en onderhoudmaatregelen voor de periode 2017-2021 in het PMO vastgelegd en ter besluitvorming aan het bestuur voorgelegd. - Op basis van uitvoeringsvoortgang en areaaluitbreiding PMO geactualiseerd. |
2.1.3.04 Uitvoeren van vast onderhoud |
- Vast onderhoud conform bestuurlijke afspraken uitgevoerd. |
2.1.3.05 Uitvoeren van PMO variabel onderhoud |
- De projecten uit de jaarschijf voor 2016 voor 100% uitgevoerd. |
2.1.3.02 Doorlopen planologische procedures voor openbaar-vervoer-infrastructuur |
- Besluit over het PIP HOV Huizen-Hilversum aan PS voorgelegd in 2e kw 2016. |
Toelichting | |
Veranderingen in deze instrumenten: geen. | |
Overige toelichtingen | |
Beslissingen van de Staten over deze instrumenten: geen. Betekenis van gebruikte termen en afkortingen: Extra informatie voor kaderstelling of controle: geen. Beleidsstukken bij deze instrumenten: |
Meerjarenoverzicht baten & Lasten
( bedragen x € 1.000 )
Lasten | Jaarrekening 2014 | Begroot 2015 | Begroot 2016 | Begroot 2017 | Begroot 2018 | Begroot 2019 |
---|---|---|---|---|---|---|
Apparaatskosten | 526 | 314 | 469 | 462 | 460 | 520 |
Directe lasten | 2.220 | 6.221 | 3.939 | 200 | 0 | 0 |
Kapitaallasten | 943 | 1.288 | 1.687 | 0 | 20.000 | 0 |
Overdrachten | 360 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Subtotaal Lasten | 4.050 | 7.823 | 6.095 | 662 | 20.460 | 520 |
Baten | -1.779 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Saldo van baten en lasten | 2.270 | 7.823 | 6.095 | 662 | 20.460 | 520 |
Storting reserves | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Onttrekking reserves | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Resultaat | 2.270 | 7.823 | 6.095 | 662 | 20.460 | 520 |
Toelichting op het Meerjarenoverzicht
Categorie | Toelichting |
Apparaatskosten | |
Directe lasten | De directe lasten laten een dalende trend zien, doordat de Zuid tangent Schiphol-Oost grotendeels door derden en via de reserve EXIN-H wordt gedekt. Hierdoor lopen de lasten via de balans. Daarnaast zijn er grote projecten zoals HOV A9 tunnel Schipholweg en HOV Haarlem-Schiphol/Zuidas A9 waarvan na 2016 vrijwel geen lasten worden verwacht. |
Kapitaallasten | Voor HOV Huizen-Hilversum wordt vanuit de reserve EXIN-H eenmalig €20 miljoen geinvesteerd in 2018. |
Overdrachten | |
Baten | |
Storting reserves | |
Onttrekking reserves |
Provinciale wegen, fietspaden en vaarwegen aanleggen en beheren
2.1.4 Provinciale vaarwegen ontwikkelen, aanleggen en beheren
Instrumenten | Output |
---|---|
2.1.4.01 Uitvoeren van PMI |
- Projecten uit de jaarschijf voor 2016 voor 100% uitgevoerd.
- Alle projecten in uitvoering volgens de huidige projectmanagementmethodiek beheerst. |
2.1.4.02 Uitvoeren van strategisch beheer |
- De actuele kwaliteit van het netwerk vaarwegen geïnspecteerd en beoordeeld.
- De beheer- en onderhoudsmaatregelen voor de periode 2017-2021 in het PMO vastgelegd en ter besluitvormig aan het bestuur voorgelegd. - Op basis van uitvoeringsvoortgang en areaaluitbreiding PMO geactualiseerd. |
2.1.4.03 Uitvoeren van vast onderhoud |
- Vast onderhoudsprogramma conform beheernormen uitgevoerd. |
2.1.4.04 Uitvoeren van PMO |
- De projecten uit de jaarschijf 2016 voor 100% uitgevoerd. |
2.1.4.05 Dagelijks beheren van vaarwegen |
- Objecten conform bestuurlijke afspraken bediend. |
Toelichting | |
Veranderingen in deze instrumenten: geen. | |
Overige toelichtingen | |
Beslissingen van de Staten over deze instrumenten: geen. Betekenis van gebruikte termen en afkortingen: Extra informatie voor kaderstelling of controle: geen. Nota Kapitaalgoederen |
Meerjarenoverzicht baten & Lasten
( bedragen x € 1.000 )
Lasten | Jaarrekening 2014 | Begroot 2015 | Begroot 2016 | Begroot 2017 | Begroot 2018 | Begroot 2019 |
---|---|---|---|---|---|---|
Apparaatskosten | 5.434 | 7.081 | 4.691 | 4.625 | 4.602 | 5.203 |
Directe lasten | 22.522 | 16.880 | 14.673 | 18.528 | 21.371 | 9.100 |
Kapitaallasten | 658 | 1.187 | 1.643 | 3.253 | 4.843 | 6.096 |
Overdrachten | 1.995 | 2.065 | 2.065 | 2.065 | 2.065 | 2.235 |
Subtotaal Lasten | 30.608 | 27.213 | 23.072 | 28.471 | 32.881 | 22.634 |
Baten | -1.607 | -1.174 | -1.174 | -1.174 | -1.174 | -1.174 |
Saldo van baten en lasten | 29.001 | 26.039 | 21.898 | 27.297 | 31.707 | 21.460 |
Storting reserves | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Onttrekking reserves | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Resultaat | 29.001 | 26.039 | 21.898 | 27.297 | 31.707 | 21.460 |
Toelichting op het Meerjarenoverzicht
Categorie | Toelichting |
Apparaatskosten | |
Directe lasten | De directe lasten laten een verloop zien dat eerst daalt en daarna stijgt. Dit heeft te maken met de programmering van het Baggerprogramma. |
Kapitaallasten | De kapitaallasten voor het Provinciaal Meerjarenprogramma Onderhoud (PMO) voor vaarwegen laten in de komende jaren een toename zien. Dit wordt veroorzaakt door de jaarlijkse investeringen die in het PMO zijn opgenomen. Deze investeringen in vaarwegen worden geactiveerd en dit zorgt voor hogere kapitaallasten (afschrijving en rente). |
Overdrachten | |
Baten | |
Storting reserves | |
Onttrekking reserves |
Vervoersbeleid maken en uitvoeren
2.2.1 Mobiliteitsbeleid maken en uitvoeren
Instrumenten | Output |
---|---|
2.2.1.01 Maken van beleid |
- Voorstellen beleidsprogramma fiets aan PS voorgelegd 4e kw 2016. |
2.2.1.02 Verlenen van subsidies |
- Subsidies voor Kleine Infrastructuur en Gedragsbeïnvloeding in 2e kw 2016 verleend. |
2.2.1.03 Uitvoeren programma's |
- Uitvoering aan jaarschijf 2016 van programma Beter Benutten vervolg gegeven. |
Toelichting | |
Veranderingen in deze instrumenten: geen. | |
Overige toelichtingen | |
Beslissingen van de Staten over deze instrumenten: geen. Betekenis van gebruikte termen en afkortingen: Extra informatie voor kaderstelling of controle: geen.
|
Meerjarenoverzicht baten & Lasten
( bedragen x € 1.000 )
Lasten | Jaarrekening 2014 | Begroot 2015 | Begroot 2016 | Begroot 2017 | Begroot 2018 | Begroot 2019 |
---|---|---|---|---|---|---|
Apparaatskosten | 5.803 | 5.404 | 5.122 | 4.993 | 4.985 | 4.730 |
Directe lasten | 2.247 | 3.842 | 6.155 | 3.702 | 1.057 | 1.057 |
Kapitaallasten | 6.378 | 9.183 | 8.409 | 29.179 | 32.978 | 15.861 |
Overdrachten | 6.343 | 19.667 | 16.232 | 15.437 | 14.808 | 13.805 |
Subtotaal Lasten | 20.770 | 38.096 | 35.918 | 53.311 | 53.828 | 35.453 |
Baten | -20.183 | -26.711 | -5.096 | 0 | -150 | 0 |
Saldo van baten en lasten | 587 | 11.385 | 30.823 | 53.311 | 53.678 | 35.453 |
Storting reserves | 1.200 | 15.793 | 25.290 | 25.086 | 19.404 | 23.203 |
Onttrekking reserves | 6.509 | -5.339 | -17.606 | -17.721 | -14.447 | -13.444 |
Resultaat | 8.297 | 21.839 | 38.507 | 60.676 | 58.635 | 45.212 |
Toelichting op het Meerjarenoverzicht
Categorie | Toelichting |
Apparaatskosten | |
Directe lasten | De directe lasten bedragen structureel € 1,1 miljoen, waaronder studiekosten PMI en Kleine wegenwerken, maar zijn op dit moment (tot 2018) hoger als gevolg van incidentele uitgaven voor onder meer de projecten MRA-Elektrische laadpalen en studiekosten Duinpolderweg. De uitgaven in 2016 zijn hoger dan in 2015, mede door hogere uitgaven studiekosten Duinpolderweg (namelijk € 2,5 miljoen in 2016 tegen € 768.000 in 2015). |
Kapitaallasten | De kapitaallasten voor het Provinciaal Meerjarenprogramma Infrastructuur (PMI) zullen in de komende jaren jaarlijks toenemen. Dit wordt veroorzaakt door de jaarlijkse investeringen die zijn opgenomen in het PMI. Deze jaarlijkse investeringen worden geactiveerd en zorgen voor hogere afschrijvingen en rente. |
Overdrachten | De overdrachten vertonen een gelijkmatige aflopende trend. De uitgaven in 2015 zijn hoger dan in 2016 door de bijdragen voor het project IBP Hilversum (dat hiermee is afgerond). |
Baten | De BDU wordt met ingang van 2016 in het provinciefonds opgenomen. Daarom nemen de BDU-baten in 2016 structureel af met € 14,0 miljoen. |
Storting reserves | Vanaf 2016 krijgen de stortingen in de reserves een structureel karakter doordat de rijksbijdrage BDU voortaan via het Provinciefonds verloopt. Daarom wordt er structureel gestort in de reserve Infrastructuur. In 2016 betreft dat € 15,5 miljoen. Verder zijn er nog de volgende mutaties voor 2016: Sola Road (minus € 2,7 miljoen); verbeteren mobiliteit in de regio Noord-Holland Zuid (minus € 7,1 miljoen) en PMI (plus € 3,2 miljoen). |
Onttrekking reserves | De ontrekkingen aan de reserves hebben een gelijkmatige trend, waarbij de deze in 2016 en 2017 hoger zijn door onttrekkingen aan de reserves Fietsinfrastructuur en OLV Greenport. |
Vervoersbeleid maken en uitvoeren
2.2.2 Rijksbeleid beïnvloeden
Instrumenten | Output |
---|---|
2.2.2.01 Maken van beleid en beïnvloeden van Rijksbeleid |
- In de richting van het Rijk inzet voor het oplossen van knelpunten op Rijkswegen in Noord-Holland gepleegd, namelijk :
MIRT onderzoek A1 Oost; MIRT onderzoek A9; MIRT verkenning A7-A8. |
Toelichting | |
Veranderingen in deze instrumenten: geen. | |
Overige toelichtingen | |
Beslissingen van de Staten over deze instrumenten: geen. Betekenis van gebruikte termen en afkortingen: Extra informatie voor kaderstelling of controle: geen. |
Meerjarenoverzicht baten & Lasten
( bedragen x € 1.000 )
Lasten | Jaarrekening 2014 | Begroot 2015 | Begroot 2016 | Begroot 2017 | Begroot 2018 | Begroot 2019 |
---|---|---|---|---|---|---|
Apparaatskosten | 85 | 397 | 102 | 160 | 99 | 94 |
Subtotaal Lasten | 85 | 397 | 102 | 160 | 99 | 94 |
Baten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Saldo van baten en lasten | 85 | 397 | 102 | 160 | 99 | 94 |
Storting reserves | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Onttrekking reserves | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Resultaat | 85 | 397 | 102 | 160 | 99 | 94 |
Toelichting op het Meerjarenoverzicht
Categorie | Toelichting |
Apparaatskosten | |
Directe lasten | |
Kapitaallasten | |
Overdrachten | |
Baten | |
Storting reserves | |
Onttrekking reserves |
Openbaar vervoer waarborgen
2.3.1 OV concessies aanbesteden en beheren
Instrumenten | Output |
---|---|
2.3.1.01 Beheren/monitoren van concessies/contracten |
- Nieuwe busconcessie Haarlem-IJmond afgerond en de nieuwe contractafspraken in 2016 geïnplementeerd.
- Stiptheid van het busvervoer gemeten en in de OV-jaarverslagen opgenomen. - Gemonitorde prestaties van concessiehouders per concessie in de jaarverslagen gepubliceerd. - Bonussen en malussen aan concessiehouders vastgesteld en toegepast. - Met consumentenorganisaties en gemeenten tijdig over de dienstregelingswijzigingen overlegd. - Sociaal veiligheidsbeleid van concessiehouders per concessie van het openbaar busvervoer, buurtbussen, per regio aan het sociaal veiligheidskader getoetst. - PS geinformeerd over de gewijzigde dienstregeling en kosten als gevolg van sluiting Velsertunnel 1e kwartaal 2016. - Programma van Eisen over aanbesteding concessie NHN vastgesteld. |
2.3.1.02 Verlenen van subsidies |
- Subsidies aan buurtbusverenigingen verleend. |
Toelichting | ||
Veranderingen in deze instrumenten: geen. | ||
Overige toelichtingen | ||
Beslissingen van de Staten over deze instrumenten: geen. OV = Openbaar Vervoer Extra informatie voor kaderstelling of controle: geen.
|
Meerjarenoverzicht baten & Lasten
( bedragen x € 1.000 )
Lasten | Jaarrekening 2014 | Begroot 2015 | Begroot 2016 | Begroot 2017 | Begroot 2018 | Begroot 2019 |
---|---|---|---|---|---|---|
Apparaatskosten | 1.303 | 1.587 | 1.564 | 1.603 | 1.522 | 1.443 |
Directe lasten | 383 | 623 | 440 | 634 | 404 | 284 |
Overdrachten | 46.883 | 45.675 | 45.932 | 48.149 | 49.530 | 50.276 |
Subtotaal Lasten | 48.568 | 47.885 | 47.936 | 50.386 | 51.456 | 52.003 |
Baten | -47.966 | -46.038 | -1.694 | -1.694 | -1.694 | -1.694 |
Saldo van baten en lasten | 602 | 1.847 | 46.242 | 48.692 | 49.762 | 50.309 |
Storting reserves | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Onttrekking reserves | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Resultaat | 602 | 1.847 | 46.242 | 48.692 | 49.762 | 50.309 |
Toelichting op het Meerjarenoverzicht
Categorie | Toelichting |
Apparaatskosten | |
Directe lasten | De directe lasten met betrekking tot exploitatie openbaar vervoer wisselt van jaar tot jaar, afhankelijk van de adviesbehoefte. Het betreft een voorlopige raming die jaarlijks bij de zomernota wordt bijgesteld. |
Kapitaallasten | |
Overdrachten | Vanaf 2016 betreft het een voorlopige raming op basis van de verwachte decentralisatie uitkering BDU Verkeer en Vervoer in het provinciefonds. De raming wordt jaarlijks bij de zomernota bijgesteld. |
Baten | Op basis van de meicirculaire 2015 van het provinciefonds worden de BDU Rijksmiddelen voor verkeer en vervoer vanaf 2016 gedecentraliseerd toegevoegd aan het provinciefonds. Dit heeft tot gevolg dat de baten vanaf 2016 moeten worden verantwoord als algemene middelen onder programma 8. |
Storting reserves | |
Onttrekking reserves |
Openbaar vervoer waarborgen
2.3.2 In OV voorzieningen investeren
Instrumenten | Output |
---|---|
2.3.2.01 Realiseren van OV-voorzieningen |
- In doorstromingsmaatregelen ten behoeve van busvervoer geïnvesteerd.
- Uitvoeringsprogramma investeringsagenda OV; gestart 1e kw 2016. |
2.3.2.02 Realiseren Uitvoeringsprogramma 2012-2015 van de Visie OV 2020 |
- Pilot Texel: Op basis van de evaluatie een besluit over de toekomst Pilot Texel in 4e kw 2016.
- Voorstellen gedaan ter besteding van de beschikbaar gestelde € 3,7 miljoen. - Voortgangsrapportage OV Visie 2020 naar PS gestuurd 1e kw 2016. - Eind evaluatie OV Visie in PS 4e kw 2016. |
Toelichting | |
Veranderingen in deze instrumenten: geen. | |
Overige toelichtingen | |
Beslissingen van de Staten over deze instrumenten: geen. HAL-OV = Heerhugowaard-Alkmaar-Langedijk Openbaar Vervoerverbinding Beleidsstukken bij deze instrumenten: Visie Openbaar Vervoer 2020 |
Meerjarenoverzicht baten & Lasten
( bedragen x € 1.000 )
Lasten | Jaarrekening 2014 | Begroot 2015 | Begroot 2016 | Begroot 2017 | Begroot 2018 | Begroot 2019 |
---|---|---|---|---|---|---|
Apparaatskosten | 330 | 877 | 256 | 320 | 248 | 235 |
Directe lasten | 3.664 | 15.771 | 12.872 | 9.360 | 7.793 | 370 |
Kapitaallasten | 83 | 0 | 60 | 4.930 | 8.570 | 41.550 |
Overdrachten | 3.679 | 10.002 | 6.118 | 587 | -184 | -184 |
Subtotaal Lasten | 7.757 | 26.650 | 19.306 | 15.197 | 16.427 | 41.971 |
Baten | -704 | -4.816 | -3.988 | 0 | 0 | 0 |
Saldo van baten en lasten | 7.052 | 21.834 | 15.318 | 15.197 | 16.427 | 41.971 |
Storting reserves | 4.163 | 5.001 | 50.991 | 51.759 | 52.759 | 53.759 |
Onttrekking reserves | -1.237 | -6.757 | -48.628 | -47.586 | -47.966 | -48.654 |
Resultaat | 9.978 | 20.078 | 17.681 | 19.370 | 21.220 | 47.076 |
Toelichting op het Meerjarenoverzicht
Categorie | Toelichting |
Apparaatskosten | |
Directe lasten | De directe lasten worden in de aankomende jaren steeds lager, ze nemen af van € 12,9 miljoen in 2016 naar € 370.000. Dit komt met name door inzet van EXIN-H/TWIN-H-middelen voor diverse projecten, met als grootste het project HOV Haarlem-IJmuiden. |
Kapitaallasten | De investeringen van het TWIN-H project HOV in het Gooi worden ineens afgeschreven uit de reserve TWIN-H en zijn vanaf 2016 onder kapitaallasten opgenomen. |
Overdrachten | In 2015 wordt de subsidie HAL-OV-corridor met dekking uit de BDU Rijksmiddelen afgewikkeld, hiermee is éénmalig een bedrag van € 3,7 miljoen gemoeid. |
Baten | In 2015 en 2016 worden de BDU Rijksmiddelen uit voorgaande jaren ingezet voor de afwikkeling van subsidieverleningen. |
Storting reserves | Vanaf 2016 worden de BDU Rijksmiddelen voor verkeer en vervoer gedecentraliseerd toegevoegd aan het provinciefonds. Een deel van deze middelen wordt vanaf 2016 in de reserve OV projecten gestort. Deze storting is neutraal met de ontvangst in het provinciefonds in Programma 8. |
Onttrekking reserves |
Beleidskader
Prioriteiten voor dit begrotingsjaar
- Besluitvorming over een (voorlopig) voorkeursalternatief over de verbinding N206-A4 (Duinpolderweg) aan PS voorgelegd (OD 2.1.2)
- Besluit over het voorkeursalternatief voor de verbinding A8/A9 aan PS voorgelegd. (OD 2.1.2)
- Besluit over het PIP HOV Huizen-Hilversum aan PS voorgelegd in 2e kwartaal 2016. (OD 2.1.3)
- Programma van Eisen voor de aanbesteding concessie Noord Holland Noord vastgesteld. (OD 2.3.1)
- Op basis van de ervaringen bij het eerste integrale gebiedscontract (Kop van Noord-Holland) worden gebiedscontracten Noord-Kennemerland, West-Friesland en Gooi- en Vechtstreek aanbesteed (OD 2.1.2, 2.1.3, 2.1.4)
Omgevingsfactoren
- Ruimtelijke en sociaaleconomische ontwikkelingen.
- Partners in de Metropoolregio Amsterdam, het Rijk, gemeenten, waterschappen, belangenorganisaties, individuele grondeigenaren en reizigers.
- Demografische en economische ontwikkelingen.