Doelenboom
Doelenboom
Beleidsdoel 1.1
Het provinciaal bestuur goed organiseren
Operationele doelen
1.1.1 De kwaliteit van het bestuur in Noord-Holland optimaliseren
1.1.2 Integriteit borgen en toetsen
1.1.3 Interbestuurlijk toezicht op gemeenten uitoefenen
1.1.4 Rijkstaken Commissaris van de Koning uitvoeren
Beleidsdoel 1.2
Openbare orde handhaven en veiligheid verzekeren
Operationele doelen
1.2.1 Bestuurlijke samenwerking in crisisbeheersing en veiligheidszorg bewaken en bevorderen
1.2.2 Risicokaart beheren
Beleidsdoel 1.3
Het provinciaal bestuur representeren
Operationele doelen
1.3.1 Bestuurshandelingen communiceren
1.3.2 Provinciale belangen op landelijk en Europees niveau behartigen
Het provinciaal bestuur goed organiseren
1.1.1 De kwaliteit van het bestuur in Noord-Holland optimaliseren
Instrumenten | Output |
---|---|
1.1.1.01 Opstellen, handhaven en toetsen van regels |
- Minimaal 92% van de besluiten op aanvragen voor vergunningen, ontheffingen en toestemmingen binnen de wettelijke termijn afgehandeld.
- Handhavingsuitvoeringsprogramma (HUP) voor 2016 uitgevoerd. - Jaarverslag toezicht en handhaving 2015 opgeleverd. |
1.1.1.02 Afhandelen van bezwaarschriften |
- 80% van de bezwaarschriften van burgers ten aanzien van door het provinciaal bestuur genomen besluiten binnen de termijn afgehandeld. |
1.1.1.03 Behandelen verzoeken aan de Commissaris van de Koning om bemiddeling |
- 100% van de bemiddelingsverzoeken met de methodiek van hoor en wederhoor behandeld.
|
1.1.1.04 Uitvoeren beleid koninklijke onderscheidingen |
- Alle aanvragen volgens het automatiseringsysteem Daisy afgehandeld.
|
1.1.1.05 Verlenen van subsidies |
- Minimaal 92% van de beslissingen op subsidieverzoeken binnen de termijn genomen. |
1.1.1.06 Bevorderen van de stabiliteit van het bestuur |
- Bij 80% van de burgemeestersbenoemingen van assessments gebruik gemaakt.
- Potentiele kandidaten gescout. - Functieonderhoud gepleegd (95% exitgesprekken, 95% evaluatiegesprekken). |
1.1.1.07 Bevorderen gebruik van de 'Handreiking evaluatiegesprek gemeenteraad en burgemeester' |
- Tijdens bijzondere raadsvergaderingen aandacht gevraagd voor de handreiking.
|
1.1.1.08 Indienen verzoek tot onderzoek bij de Randstedelijke Rekenkamer |
- Op de uitvoering van 6 onafhankelijke onderzoeken gestuurd. |
1.1.1.09 Invullen ombudsfunctie Commissaris van de Koning |
- Bestuurlijke kwesties en vragen van burgers door de Commissaris bemiddeld.
|
1.1.1.10 Inzetten van accountmanagement voor goede relaties in de regio |
- De regio optimaal betrokken bij de gezamenlijke invulling van de provinciale doelen van de provincie én de regio samen. |
1.1.1.11 Uitvoeren van strategische verkenningen |
- Aantal strategische verkenningen uitgevoerd. |
1.1.1.12 Uitvoeren beleid predikaten en erepenningen. |
- Alle aanvragen zijn in behandeling genomen. |
1.1.1.13 Uitvoeren van evaluatieonderzoeken en monitoren van beleid |
- Evaluatieonderzoeken van beleid gemonitord. |
1.1.1.14 Stimuleren en faciliteren van debat over bestuurskracht van de regio's |
- Gezorgd dat de bestuurskracht in de regio vergroot, onder meer door organisatie van debatten. |
1.1.1.15 Inzetten digitale systemen |
- Evalutatie digitaal werken uitgevoerd. |
Toelichting | |
1.1.1.11: t.a.v. strategische verkenningen vindt gedachtevorming plaats langs onder meer deze twee lijnen: - De positionering van de provincie Noord-Holland m.b.t. de veranderende verhoudingen binnen het openbaar bestuur (denk aan b.v.: het fenomeen ‘regionalisering’, metropoolvorming, opheffing Kaderwetgebieden). Producten die vanuit deze gedachtelijn zijn en worden opgeleverd zijn: stafnota’s voor portefeuillehouder Bestuur, stukken en presentatie in MRA-themaberaad in GS, input voor MRA-Agenda 2015-2016, input in het regionale en Rijksbrede traject Agenda-Stad. | |
Overige toelichtingen | |
Beslissingen van de Staten over deze instrumenten: geen. HUP = Handhavingsuitvoeringsprogramma Extra informatie voor kaderstelling of controle: geen. |
Meerjarenoverzicht baten & Lasten
( bedragen x € 1.000 )
Lasten | Jaarrekening 2014 | Begroot 2015 | Begroot 2016 | Begroot 2017 | Begroot 2018 | Begroot 2019 |
---|---|---|---|---|---|---|
Apparaatskosten | 13.904 | 15.962 | 15.676 | 16.271 | 15.534 | 14.953 |
Directe lasten | 7.235 | 5.233 | 5.130 | 4.926 | 4.908 | 4.926 |
Overdrachten | 1.998 | 1.687 | 1.520 | 1.691 | 1.674 | 1.669 |
Subtotaal Lasten | 23.136 | 22.882 | 22.326 | 22.888 | 22.116 | 21.548 |
Baten | -72 | -43 | -43 | -43 | -43 | -43 |
Saldo van baten en lasten | 23.064 | 22.839 | 22.283 | 22.845 | 22.073 | 21.505 |
Storting reserves | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Onttrekking reserves | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Resultaat | 23.064 | 22.839 | 22.283 | 22.845 | 22.073 | 21.505 |
Toelichting op het Meerjarenoverzicht
Categorie | Toelichting |
Apparaatskosten | |
Directe lasten | |
Kapitaallasten | |
Overdrachten | |
Baten | |
Storting reserves | |
Onttrekking reserves |
Het provinciaal bestuur goed organiseren
1.1.2 Integriteit borgen en toetsen
Instrumenten | Output |
---|---|
1.1.2.01 Uitvoeren van integriteitsonderzoeken op basis van de wet BIBOB |
- 25 aanbestedingen, 15 vergunningaanvragen, 2 subsidies en 2 vastgoedtransacties gescreend.
- 30 onderzoeken voor de provincies Utrecht en Flevoland uitgevoerd. - 20 overige integriteitsonderzoeken uitgevoerd. |
1.1.2.02 Behandelen van overige integriteitsonderzoeken |
- Alle onderzoeksaanvragen in behandeling genomen.
|
Toelichting | |
Veranderingen in deze instrumenten: geen. | |
Overige toelichtingen | |
Beslissingen van de Staten over deze instrumenten: geen. Wet BIBOB = Wet bevordering integriteitsbeoordelingen door het openbaar bestuur. Extra informatie voor kaderstelling of controle: geen. |
Meerjarenoverzicht baten & Lasten
( bedragen x € 1.000 )
Lasten | Jaarrekening 2014 | Begroot 2015 | Begroot 2016 | Begroot 2017 | Begroot 2018 | Begroot 2019 |
---|---|---|---|---|---|---|
Apparaatskosten | 1.152 | 1.217 | 1.107 | 1.135 | 1.137 | 1.073 |
Directe lasten | 225 | 34 | 34 | 34 | 34 | 34 |
Overdrachten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Subtotaal Lasten | 1.377 | 1.251 | 1.141 | 1.169 | 1.171 | 1.107 |
Baten | -50 | -80 | -221 | 0 | 0 | 0 |
Saldo van baten en lasten | 1.327 | 1.171 | 920 | 1.169 | 1.171 | 1.107 |
Storting reserves | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Onttrekking reserves | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Resultaat | 1.327 | 1.171 | 920 | 1.169 | 1.171 | 1.107 |
Toelichting op het Meerjarenoverzicht
Categorie | Toelichting |
Apparaatskosten | |
Directe lasten | |
Kapitaallasten | |
Overdrachten | |
Baten | |
Storting reserves | |
Onttrekking reserves |
Het provinciaal bestuur goed organiseren
1.1.3 Interbestuurlijk toezicht op gemeenten uitoefenen
Instrumenten | Output |
---|---|
1.1.3.01 Houden van financieel toezicht |
- 22 % van de gemeenten de financiele positie en het financiele proces beperkt geanalyseerd vanwege hun goede prestaties in de afgelopen jaren. Overige 78 % volledig geanalyseerd.
- 16 gemeenschappelijke regelingen in 3e kwartaal beoordeeld. |
1.1.3.02 Toepassen informatieverordening IBT |
- 100% van de prestaties van gemeenten en waterschappen ten aanzien van medebewindstaken op risicodomeinen en op basis van toegezonden informatie een oordeel gegeven. |
1.1.3.03 Escaleren bij niet of niet volledig ontvangen van informatie |
- In 100% van de gevallen heeft escalatie plaatsgevonden. |
Toelichting | |
Veranderingen in deze instrumenten: geen. | |
Overige toelichtingen | |
Beslissingen van de Staten over deze instrumenten: geen. IBT = Interbestuurlijk Toezicht Extra informatie voor kaderstelling of controle: geen. |
Meerjarenoverzicht baten & Lasten
( bedragen x € 1.000 )
Lasten | Jaarrekening 2014 | Begroot 2015 | Begroot 2016 | Begroot 2017 | Begroot 2018 | Begroot 2019 |
---|---|---|---|---|---|---|
Apparaatskosten | 2.721 | 3.027 | 2.981 | 2.971 | 2.971 | 2.816 |
Directe lasten | 67 | 117 | 522 | 522 | 522 | 522 |
Subtotaal Lasten | 2.788 | 3.144 | 3.503 | 3.493 | 3.493 | 3.338 |
Baten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Saldo van baten en lasten | 2.788 | 3.144 | 3.503 | 3.493 | 3.493 | 3.338 |
Storting reserves | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Onttrekking reserves | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Resultaat | 2.788 | 3.144 | 3.503 | 3.493 | 3.493 | 3.338 |
Toelichting op het Meerjarenoverzicht
Categorie | Toelichting |
Apparaatskosten | |
Directe lasten | |
Kapitaallasten | |
Overdrachten | |
Baten | |
Storting reserves | |
Onttrekking reserves |
Het provinciaal bestuur goed organiseren
1.1.4 Rijkstaken Commissaris van de Koning uitvoeren
Instrumenten | Output |
---|---|
1.1.4.01 Afleggen ambtsbezoeken door de Commissaris van de Koning |
- 17 ambtsbezoeken afgelegd.
|
Toelichting | |
Veranderingen in deze instrumenten: geen. | |
Overige toelichtingen | |
Beslissingen van de Staten over deze instrumenten: geen. |
Meerjarenoverzicht baten & Lasten
( bedragen x € 1.000 )
Lasten | Jaarrekening 2014 | Begroot 2015 | Begroot 2016 | Begroot 2017 | Begroot 2018 | Begroot 2019 |
---|---|---|---|---|---|---|
Apparaatskosten | 18 | 33 | 30 | 30 | 30 | 29 |
Directe lasten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Subtotaal Lasten | 18 | 33 | 30 | 30 | 30 | 29 |
Baten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Saldo van baten en lasten | 18 | 33 | 30 | 30 | 30 | 29 |
Storting reserves | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Onttrekking reserves | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Resultaat | 18 | 33 | 30 | 30 | 30 | 29 |
Toelichting op het Meerjarenoverzicht
Categorie | Toelichting |
Apparaatskosten | |
Directe lasten | |
Kapitaallasten | |
Overdrachten | |
Baten | |
Storting reserves | |
Onttrekking reserves |
Openbare orde handhaven en veiligheid verzekeren
1.2.1 Bestuurlijke samenwerking in crisisbeheersing en veiligheidszorg bewaken en bevorderen
Instrumenten | Output |
---|---|
1.2.1.01 Adviseren en faciliteren van bestuurlijke samenwerking in crisisbeheersing en veiligheid |
- Beleidsontwikkeling met en door veiligheidspartners afgestemd.
- Annotaties voor CdK, 2 artikelen voorbereid, 2 bestuurlijke overleggen. - Liaison CdK in alle (35) AB-vergaderingen van de veiligheidsregio's. - Piketorganisatie en coordinatiecentrum 24/7 beschikbaar. -1 Ambtelijke en 1 bestuurlijke workshop crisisbeheersing. |
Toelichting | |
Veranderingen in deze instrumenten: geen. | |
Overige toelichtingen | |
Beslissingen van de Staten over deze instrumenten: geen. CdK = Commisaris van de Koning Extra informatie voor kaderstelling of controle: geen. |
Meerjarenoverzicht baten & Lasten
( bedragen x € 1.000 )
Lasten | Jaarrekening 2014 | Begroot 2015 | Begroot 2016 | Begroot 2017 | Begroot 2018 | Begroot 2019 |
---|---|---|---|---|---|---|
Apparaatskosten | 370 | 652 | 593 | 608 | 609 | 575 |
Directe lasten | 80 | 196 | 121 | 121 | 121 | 121 |
Overdrachten | 7 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Subtotaal Lasten | 457 | 848 | 714 | 729 | 730 | 696 |
Baten | -20 | -75 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Saldo van baten en lasten | 437 | 773 | 714 | 729 | 730 | 696 |
Storting reserves | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Onttrekking reserves | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Resultaat | 437 | 773 | 714 | 729 | 730 | 696 |
Toelichting op het Meerjarenoverzicht
Categorie | Toelichting |
Apparaatskosten | |
Directe lasten | |
Kapitaallasten | |
Overdrachten | |
Baten | |
Storting reserves | |
Onttrekking reserves |
Openbare orde handhaven en veiligheid verzekeren
1.2.2 Risicokaart beheren
Instrumenten | Output |
---|---|
1.2.2.01 Beheren en onderhouden van de risicokaart |
- 90% van de risico-objecten in de risicokaart opgenomen.
|
Toelichting | |
Veranderingen in deze instrumenten: geen. | |
Overige toelichtingen | |
Beslissingen van de Staten over deze instrumenten: geen. |
Meerjarenoverzicht baten & Lasten
( bedragen x € 1.000 )
Lasten | Jaarrekening 2014 | Begroot 2015 | Begroot 2016 | Begroot 2017 | Begroot 2018 | Begroot 2019 |
---|---|---|---|---|---|---|
Apparaatskosten | 282 | 243 | 221 | 227 | 227 | 214 |
Directe lasten | 40 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Overdrachten | 0 | 50 | 50 | 50 | 50 | 50 |
Subtotaal Lasten | 322 | 293 | 271 | 277 | 277 | 264 |
Baten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Saldo van baten en lasten | 322 | 293 | 271 | 277 | 277 | 264 |
Storting reserves | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Onttrekking reserves | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Resultaat | 322 | 293 | 271 | 277 | 277 | 264 |
Toelichting op het Meerjarenoverzicht
Categorie | Toelichting |
Apparaatskosten | |
Directe lasten | |
Kapitaallasten | |
Overdrachten | |
Baten | |
Storting reserves | |
Onttrekking reserves |
Het provinciaal bestuur representeren
1.3.1 Bestuurshandelingen communiceren
Instrumenten | Output |
---|---|
1.3.1.01 Inzetten interne communicatie |
- Intranet vernieuwd;
- Op Dreef digitalisering doorontwikkeld; - Beeldbank geïmplementeerd; - Interne communicatie speerpunten geimplementeerd; - Arbeidsmarktcommunicatie op basis van beleid uitgevoerd. |
1.3.1.02 Inzetten externe communicatie |
- Website vernieuwd;
- Relatiemagazine NH kwartaalblad gedigitaliseerd; - Sociale media met uitbreiding door LinkedIn, instagram en Pinterest ingezet; - Arbeidsmarktcommunicatie op basis van beleid uitgevoerd. |
1.3.1.03 Implementeren communicatiebeleid |
- Inzet sociale media doorontwikkeld;
- Inzet middelen (cross mediaal) doorontwikkeld; - Inzet actief persbeleid doorontwikkeld; - Jaarprogramma sponsoring en relatiemanagement uitgevoerd. |
1.3.1.04 Instrumentarium uitbreiden |
- 1e set aan instrumenten voor consultatie van burgers gerealiseerd.
|
Toelichting | |
Veranderingen in deze instrumenten: geen. | |
Overige toelichtingen | |
Beslissingen van de Staten over deze instrumenten: geen. |
Meerjarenoverzicht baten & Lasten
( bedragen x € 1.000 )
Lasten | Jaarrekening 2014 | Begroot 2015 | Begroot 2016 | Begroot 2017 | Begroot 2018 | Begroot 2019 |
---|---|---|---|---|---|---|
Apparaatskosten | 1.421 | 2.174 | 1.977 | 2.027 | 2.031 | 1.915 |
Directe lasten | 721 | 1.716 | 1.797 | 1.497 | 1.497 | 1.497 |
Overdrachten | 433 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Subtotaal Lasten | 2.575 | 3.890 | 3.774 | 3.524 | 3.528 | 3.412 |
Baten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Saldo van baten en lasten | 2.575 | 3.890 | 3.774 | 3.524 | 3.528 | 3.412 |
Storting reserves | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Onttrekking reserves | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Resultaat | 2.575 | 3.890 | 3.774 | 3.524 | 3.528 | 3.412 |
Toelichting op het Meerjarenoverzicht
Categorie | Toelichting |
Apparaatskosten | |
Directe lasten | Coalitieakkoord 2015 - 2019: het intensiveren van het sponsoringsbudget voor top(-sport-)evenementen en culturele uitingen van (boven-)regionaal belang (meer lasten, 2016 t/m 2019 € 1,5 miljoen, Coalitieakkoord). |
Kapitaallasten | |
Overdrachten | |
Baten | |
Storting reserves | |
Onttrekking reserves |
Het provinciaal bestuur representeren
1.3.2 Provinciale belangen op landelijk en Europees niveau behartigen
Instrumenten | Output |
---|---|
1.3.2.01 Bijhouden en beïnvloeden van de EU-ontwikkelingen op de prioritaire dossiers |
- Voor de provincie relevante Europese dossiers én ontwikkelingen gevolgd en indien nodig onze invloed op het beleid aangewend via een lobby. |
1.3.2.02 Subsidie verlenen aan Europese projecten via cofinanciering door de provincie Noord-Holland |
- Aan Europese projecten die passen bij provinciaal beleid verschillende subsidies verleend. |
1.3.2.03 Volgen van en actief inspelen op de voor Noord-Holland prioritaire dossiers van het Rijk |
- Actief de relevante dossiers voor onze provincie gevolgd en via een lobby, eventueel met onze partners, invloed uitgeoefend. |
1.3.2.04 Behartigen van gezamenlijke provinciale belangen |
- Alle gezamenlijke belangen van onze provincie en partners in kaart gebracht en met resultaat behartigd. |
Toelichting | |
Veranderingen in deze instrumenten: geen. | |
Overige toelichtingen | |
Beslissingen van de Staten over deze instrumenten: geen. EFRO = Europees Fonds voor Regionale Ontwikkelingen Extra informatie voor kaderstelling of controle: geen. |
Meerjarenoverzicht baten & Lasten
( bedragen x € 1.000 )
Lasten | Jaarrekening 2014 | Begroot 2015 | Begroot 2016 | Begroot 2017 | Begroot 2018 | Begroot 2019 |
---|---|---|---|---|---|---|
Apparaatskosten | 1.676 | 1.982 | 1.809 | 1.780 | 1.765 | 1.674 |
Directe lasten | 317 | 293 | 293 | 293 | 293 | 293 |
Overdrachten | 2.456 | 9.612 | 1.226 | 1.226 | 1.227 | 1.227 |
Subtotaal Lasten | 4.449 | 11.887 | 3.328 | 3.299 | 3.285 | 3.194 |
Baten | -1.326 | -536 | -150 | -150 | -150 | -150 |
Saldo van baten en lasten | 3.124 | 11.351 | 3.178 | 3.149 | 3.135 | 3.044 |
Storting reserves | 3.045 | 5.025 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Onttrekking reserves | -370 | -8.152 | -152 | -152 | -153 | -153 |
Resultaat | 5.798 | 8.224 | 3.026 | 2.997 | 2.982 | 2.891 |
Toelichting op het Meerjarenoverzicht
Categorie | Toelichting |
Apparaatskosten | |
Directe lasten | |
Kapitaallasten | |
Overdrachten | In 2015 is een raming van € 8 miljoen (ten laste van de reserve cofinanciering Europese projecten) opgenomen voor subsidieverlening op grond van de Uitvoeringsregeling cofinanciering Europese programma's Noord-Holland 2015 (EFRO). |
Baten | |
Storting reserves | In 2015 is op basis van regel M van de Kaderbrief 2014 € 5 miljoen gestort in de reserve cofinanciering Europese projecten voor de nieuwe Europese programmaperiode 2014-2020. Daarnaast is € 9,8 miljoen in de reserve gestort voor cofinanciering en uitvoeringskosten van het Europees Landbouwfonds voor Plattelandsontwikkeling en het Europees Fonds Maritieme Zaken en Visserij (Kaderbrief 2014, regel K). |
Onttrekking reserves | Voor subsidieverlening op grond van de UvR cofinanciering Europese programma's Noord-Holland 2015 is in 2015 een onttrekking van € 8 miljoen aan de reserve cofinanciering Europese projecten geraamd. |
Beleidskader
- Wet revitalisering generiek toezicht, verordening systematische toezichtinformatie Noord-Holland
- Wet gemeenschappelijke regelingen
- Intrekkingswet WGR+
- Wet algemene regels herindeling
- Beleidskader gemeentelijke herindeling, BZK, 2013
- Provinciaal beleidskader ‘Bestuurskrachtige regio’s in Noord-Holland’, 2013
- Randstadstrategie Europa 2016-2019 in Randstadverband (deze strategie wordt komend najaar geschreven)
- Europese subsidieprogramma’s (zoals bijvoorbeeld EFRO, INTERREG)
- Archiefwet 1995
- Beleidskader indeplaatsstelling bij taakverwaarlozing
- Aanvullend beleidskader voor het interbestuurlijk archieftoezicht
- Ambtsinstructies Commissaris van de Koning
- Wet veiligheidsrisico's
- Wet Bibob
- Beleidsregel Integriteitstoets bij aanbesteden van opdrachten Noord-Holland 2010
- Beleidsregel van de provincie Noord-Holland omtrent Integriteitstoets bij omgevingsvergunningen
- Beleidsregel Integriteitstoets bij subsidies
Prioriteiten voor dit begrotingsjaar
- De kwaliteit van het bestuur in Noord-Holland optimaliseren: bevorderen van de weerbaarheid en stabiliteit van de lokale overheid en uitvoeren van burgemeesterskandidaat assessments (OD 1.1.1)
- De oriëntatie op andere samenwerkingsverbanden en relaties verstevigen, zowel naar andere provincies toe als ook naar de Metropoolregio Amsterdam (OD 1.1.1)
- Integriteit borgen en toetsen: integriteitsonderzoeken op basis van de wet BIBOB uitvoeren: screenen van ondernemingen die inschrijven op een aanbesteding, of omgevingsvergunning of subsidieaanvragen (OD 1.1.2)
- Interbestuurlijk toezicht op gemeenten en waterschappen uitvoeren op grond van de Wet Revitalisering generiek toezicht en Gemeentewet. Gedeputeerde Staten hebben in dit kader vijf risicogebieden aangewezen waarop systematisch toezicht wordt gehouden: financiën, archief- en informatiehuishouding, toezicht en handhaving door gemeenten en waterschappen op het terrein van het omgevingsrecht, ruimtelijke ordening en huisvesting van verblijfsgerechtigde asielzoekers. Op de overige wettelijke taken van gemeenten is het toezicht incidentgericht en komt de provincie alleen in actie na een signaal, dat er iets mis is (O.D. 1.1.3)
- Archief: Overgang van specifiek naar generiek interbestuurlijk toezicht (OD 1.1.3)
- Implementatie nieuwe Archiefwet (OD 1.1.3)
- Rijkstaken CvdK uitvoeren : bewaken en bevorderen van de bestuurlijke samenwerking tussen de rijksfunctionarissen en de besturen in de provincie en afleggen ambtsbezoeken aan gemeenten door de CvdK (O.D. 1.1.4)
- Bewaken en bevorderen van bestuurlijke samenwerking in crisisbeheersing en veiligheidszorg: adviseren en faciliteren van bestuurlijke samenwerking in crisisbeheersing en veiligheid (O.D. 1.2.1)
- Behartigen van de provinciale belangen op Rijksniveau en het onderhouden van de relatie van het bestuur van de provincie Noord-Holland met het Rijk (OD 1.3.2)
- Behartigen van onze belangen in Brussel voornamelijk in Randstadverband en het vergroten van onze kennisuitwisseling en van onze contacten in Europese netwerken (OD 1.3.2)
- Optimaal benutten van Europese subsidieprogramma’s en deze met onze eigen cofinanciering stimuleren (OD 1.3.2)
Omgevingsfactoren
- De actualiteiten kunnen de bestuurlijke prioriteiten veranderen
- Interbestuurlijk toezicht wordt van specifiek naar generiek (Wet revitalisering generiek toezicht) (OD 1.1.3)
- Overgang van analoog naar digitaal archiveren (OD 1.1.3)
- Op het gebied van Wet Bibob:
De bij beleidskader genoemde drie beleidsregels worden in 2015 gebundeld in de Beleidsregel Bibob en overige integriteitstoetsen, waarin ook vastgoedtransacties zijn opgenomen.
Lange doorlooptijden onderzoek door Landelijk Bureau Bibob kunnen leiden tot discussies over vertragingsschade.
Meer ‘negatieve’ Bibob-adviezen (zie jaarverslag Eenheid SBA) kunnen leiden tot meer rechtszaken en daar uit voortvloeiende kosten.
- Op het gebied van Integriteit algemeen
Relevante (waarschijnlijk per 1.1. 2016) wijziging in wetgeving: 33691 - Wijziging van de Gemeentewet, de Provinciewet, de wet openbare lichamen Bonaire, Sint Eustatius en Saba en de Waterschapswet (institutionele bepalingen). Deze (verzamel)wet bevat een duidelijke rol voor de CvdK inzake integriteitskwesties die spelen op gemeentelijk niveau of bij waterschappen.