Doelenboom
Doelenboom
Beleidsdoel 3.1
Beschermen tegen overstroming
Operationele doelen
3.1.1 Kaders stellen voor regionale keringen
3.1.2 Beoordelen versterkingsplannen primaire keringen en toevoegen van ruimtelijke kwaliteit
3.1.3 Water robuust inrichten bevorderen
Beleidsdoel 3.2
Bijdragen aan schoon en voldoende water
Operationele doelen
3.2.1 Bijdragen aan schoon en voldoende oppervlaktewater
3.2.2 Zorgen voor schoon en voldoende grondwater
Beschermen tegen overstroming
3.1.1 Kaders stellen voor regionale keringen
Instrumenten | Output |
---|---|
3.1.1.02 Toezicht houden op de waterschappen |
- De Visie Ontwikkelingsprogramma regionale keringen III door GS vastgesteld.
- De Leidraad toetsing regionale keringen door GS, in samenwerking met GS van Zuid-Holland en Utrecht, vastgesteld. |
3.1.1.01 Opstellen, handhaven en toetsen van normen en tracés van regionale keringen |
- De waterverordening Amstel, Gooi en Vecht met de wijziging van normering en tracés regionale keringen door PS vastgesteld.
- De waterverordening Rijnland met de wijziging van normering en tracés regionale keringen door PS vastgesteld. |
Toelichting | |
Veranderingen in deze instrumenten: geen. | |
Overige toelichtingen | |
Beslissingen van de Staten over deze instrumenten: geen. |
Meerjarenoverzicht baten & Lasten
( bedragen x € 1.000 )
Lasten | Jaarrekening 2014 | Begroot 2015 | Begroot 2016 | Begroot 2017 | Begroot 2018 | Begroot 2019 |
---|---|---|---|---|---|---|
Apparaatskosten | 2.115 | 1.524 | 2.351 | 2.238 | 2.282 | 2.164 |
Directe lasten | 10 | 15 | 35 | 35 | 35 | 35 |
Overdrachten | 190 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Subtotaal Lasten | 2.315 | 1.539 | 2.386 | 2.273 | 2.317 | 2.199 |
Baten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Saldo van baten en lasten | 2.315 | 1.539 | 2.386 | 2.273 | 2.317 | 2.199 |
Storting reserves | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Onttrekking reserves | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Resultaat | 2.315 | 1.539 | 2.386 | 2.273 | 2.317 | 2.199 |
Toelichting op het Meerjarenoverzicht
Categorie | Toelichting |
Apparaatskosten | |
Directe lasten | |
Kapitaallasten | |
Overdrachten | |
Baten | |
Storting reserves | |
Onttrekking reserves |
Beschermen tegen overstroming
3.1.2 Beoordelen versterkingsplannen primaire keringen en toevoegen van ruimtelijke kwaliteit
Instrumenten | Output |
---|---|
3.1.2.01 Toezien op het opstellen en het goedkeuren van projectplannen voor de versterking van primaire keringen |
- Het projectplan versterking Hoogwaterkering Den Oever door GS goedgekeurd.
- Het projectplan versterking Prins Hendrikdijk Texel door GS goedgekeurd. - De ontwerp-vergunningen en (een deel van het) projectplan voor de versterking van de Markermeerdijken gecoördineerd ter visie gelegd. |
3.1.2.02 Investeren in de ruimtelijke kwaliteit bij dijkversterkingsprojecten |
- 25 projecten tussen Camperduin en Groote Keeten van de 1e tranche Ruimtelijke kwaliteit Zwakke Schakels in uitvoering gebracht.
- Projecten ruimtelijke kwaliteit Hondsbossche- en Pettemerzeewering volgens de uitvoeringsregeling gesubsidieerd. - Door GS en PS besloten hoe de provinciale middelen bij de versterking van de Markermeerdijken worden ingezet voor meekoppelkansen. - Door GS en PS besloten over een bijdrage aan regionale projecten voor De Nieuwe Afsluitdijk (fase 2) voor natuur, duurzame energie en recreatie en toerisme. - Een bestuurlijke bijeenkomst over een mogelijk vervolg voor het project Identiteit Kustplaatsen georganiseerd. |
Toelichting | |
Veranderingen in deze instrumenten: geen. | |
Overige toelichtingen | |
Beslissingen van de Staten over deze instrumenten: geen. Uitvoeringsregeling subsidie ruimtelijke kwaliteit Hondsbossche en Pettemer Zeewering Noord-Holland 2014 |
Meerjarenoverzicht baten & Lasten
( bedragen x € 1.000 )
Lasten | Jaarrekening 2014 | Begroot 2015 | Begroot 2016 | Begroot 2017 | Begroot 2018 | Begroot 2019 |
---|---|---|---|---|---|---|
Apparaatskosten | 705 | 1.302 | 867 | 799 | 844 | 800 |
Directe lasten | 523 | 466 | 586 | 349 | 279 | 279 |
Overdrachten | 1.488 | 4.750 | 3.750 | 3.750 | 3.750 | 3.750 |
Subtotaal Lasten | 2.716 | 6.518 | 5.203 | 4.898 | 4.873 | 4.829 |
Baten | -191 | -130 | -150 | 0 | 0 | 0 |
Saldo van baten en lasten | 2.525 | 6.388 | 5.053 | 4.898 | 4.873 | 4.829 |
Storting reserves | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Onttrekking reserves | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Resultaat | 2.525 | 6.388 | 5.053 | 4.898 | 4.873 | 4.829 |
Toelichting op het Meerjarenoverzicht
Categorie | Toelichting |
Apparaatskosten | |
Directe lasten | |
Kapitaallasten | |
Overdrachten | In 2015 zijn incidentele ramingen opgenomen voor uitgaven ten laste van de reserves TWIN-H en Actieprogramma 2010. Voor 2016 en de jaren daarna zijn (nog) geen uitgaven ten laste van de reserves geraamd. |
Baten | |
Storting reserves | |
Onttrekking reserves |
Beschermen tegen overstroming
3.1.3 Water robuust inrichten bevorderen
Instrumenten | Output |
---|---|
3.1.3.01 Doen van onderzoek en ontwikkelen van beleid ter bevordering van waterrobuust inrichten |
- Handreiking Overstromingsrisicoparagraaf door GS vastgesteld.
- Lijst van grote ruimtelijke projecten waarin waterrobuust inrichten aan de orde komt, door GS vastgesteld. - De stuurgroep Waterbestendig Westpoort heeft besloten over follow-up pilot Waterbestendig Westpoort. |
3.1.3.02 Adviseren en communiceren over nut & noodzaak en mogelijkheden van waterrobuust inrichten |
- Handreiking Overstromingsrisicoparagraaf aan gemeenten gepresenteerd.
- Resultaten diverse pilots bestuurlijk gedeeld. - Convenant met gemeente Velsen over buitendijkse veiligheid Marinagebied herzien. |
Toelichting | |
Veranderingen in deze instrumenten: geen. | |
Overige toelichtingen | |
Beslissingen van de Staten over deze instrumenten: geen. |
Meerjarenoverzicht baten & Lasten
( bedragen x € 1.000 )
Lasten | Jaarrekening 2014 | Begroot 2015 | Begroot 2016 | Begroot 2017 | Begroot 2018 | Begroot 2019 |
---|---|---|---|---|---|---|
Apparaatskosten | 0 | 0 | 17 | 0 | 17 | 16 |
Directe lasten | 0 | 0 | 87 | 87 | 87 | 87 |
Subtotaal Lasten | 0 | 0 | 104 | 87 | 104 | 103 |
Baten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Saldo van baten en lasten | 0 | 0 | 104 | 87 | 104 | 103 |
Storting reserves | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Onttrekking reserves | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Resultaat | 0 | 0 | 104 | 87 | 104 | 103 |
Toelichting op het Meerjarenoverzicht
Categorie | Toelichting |
Apparaatskosten | |
Directe lasten | |
Kapitaallasten | |
Overdrachten | |
Baten | |
Storting reserves | |
Onttrekking reserves |
Bijdragen aan schoon en voldoende water
3.2.1 Bijdragen aan schoon en voldoende oppervlaktewater
Instrumenten | Output |
---|---|
3.2.1.04 Ontwikkelen van een waterrecreatievisie |
- De visie op waterrecreatie door PS vastgesteld.
- Afhankelijk van de uitkomsten van de evaluatie pilot maaien Hoornse Hop in het kader van de waterrecreatievisie maaibeleid ontwikkeld voor de beheersing van de waterplantenproblematiek in het Blauwe Hart en zelfstandige borging op langere termijn. |
3.2.1.01 Investeren |
- Vispassage Wilhelminasluis aangelegd.
- 5 kilometer natuurvriendelijke oever aangelegd. |
3.2.1.02 Opstellen/handhaven/toetsen |
- Circa 145 zwemplekken door GS aangewezen en publieksinformatie verstrekt.
- Aangepaste waterverordeningen AGV en HHNK met normeringen voor wateroverlast en een wijziging inzake peilbesluiten door PS vastgesteld. - De Waterverordening provincie Noord-Holland, de Waterverordening Hoogheemraadschap Amstel, Gooi en Vecht en het Reglement Hoogheemraadschap Amstel Gooi en Vecht in verband met een naamsverandering aangepast en door PS vastgesteld. - Handhavingsuitvoeringsprogramma 2016 (gedeelte handhaving Whvbz) uitgevoerd. |
3.2.1.03 Ontwikkelen van beleid |
- Het proces (dialoog, informatieinwinning, afspraken maken met gebruikers, eventueel in combinatie met onderzoek) rond de voorzieningenniveaus voor Haarlemmermeer, Oostpolder en Uithoornse Polder doorlopen en PS daarover geïnformeerd.
- Gemeenten gestimuleerd vooronderzoek te doen naar het creëren van nieuwe zwemplekken. |
Toelichting | |
Veranderingen in deze instrumenten: geen. | |
Overige toelichtingen | |
Beslissingen van de Staten over deze instrumenten: geen. Betekenis van gebruikte termen en afkortingen: HUP = Handhavings Uitvoeringsprogramma: Het HUP 2016 wordt, met de overgang van de taken per 1 januari 2016, door de Omgevingsdiensten opgesteld. Extra informatie voor kaderstelling of controle: geen. |
Meerjarenoverzicht baten & Lasten
( bedragen x € 1.000 )
Lasten | Jaarrekening 2014 | Begroot 2015 | Begroot 2016 | Begroot 2017 | Begroot 2018 | Begroot 2019 |
---|---|---|---|---|---|---|
Apparaatskosten | 1.762 | 1.903 | 937 | 959 | 910 | 863 |
Directe lasten | 818 | 867 | 718 | 718 | 668 | 668 |
Overdrachten | 757 | 1.500 | 1.289 | 607 | 607 | 607 |
Subtotaal Lasten | 3.337 | 4.270 | 2.944 | 2.284 | 2.185 | 2.138 |
Baten | -20 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Saldo van baten en lasten | 3.317 | 4.270 | 2.944 | 2.284 | 2.185 | 2.138 |
Storting reserves | 50 | 1.815 | 794 | 681 | 72 | 651 |
Onttrekking reserves | -97 | -100 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Resultaat | 3.270 | 5.985 | 3.738 | 2.965 | 2.257 | 2.789 |
Toelichting op het Meerjarenoverzicht
Categorie | Toelichting |
Apparaatskosten | |
Directe lasten | Door de nieuwe indeling van dit begrotingsprogramma met ingang van 2016 is een deel van het budget overgeheveld naar de operationele doelen 3.1.2 (€ 173.000) en 3.1.3 (€ 87.000). Daarnaast was in 2015 de laatste raming voor uitgaven ten laste van de reserve Zelfvoorzienende Zoetwaterberging (€ 100.000) opgenomen. |
Kapitaallasten | |
Overdrachten | In 2015 en 2016 zijn incidentele ramingen opgenomen voor uitgaven ten laste van de reserve TWIN-H. |
Baten | |
Storting reserves | |
Onttrekking reserves |
Bijdragen aan schoon en voldoende water
3.2.2 Zorgen voor schoon en voldoende grondwater
Instrumenten | Output |
---|---|
3.2.2.01 Ontwikkelen van beleid |
- Twee bodemenergieplannen door GS vastgesteld.
- Door GS een besluit genomen over de toekomst van drinkwaterpompstation Loosdrecht. |
3.2.2.02 Het doen van onderzoek en verlenen van subsidie |
- Onderzoek gedaan naar de grondwaterkwaliteit en PS daarover geïnformeerd.
- Nadere uitwerking en uitvoering van de in de bijlage van de Watervisie genoemde 35 KRW maatregelen gestart. |
3.2.2.03 Opstellen/handhaven/toetsen |
- Handhavingsuitvoeringsprogramma 2016 (HUP) uitgevoerd.
- Minimaal 92% van de besluiten op aanvragen voor vergunningen, ontheffingen en toestemmingen binnen de wettelijke termijn afgehandeld. |
Toelichting | |
Veranderingen in deze instrumenten: geen. | |
Overige toelichtingen | |
Beslissingen van de Staten over deze instrumenten: geen. Bodemenergieplan: In een bodemenergieplan is aangegeven waar en op welke diepte grondwater kan worden gebruikt voor verwarming en koeling van gebouwen. Gemiddeld worden er twee plannen per jaar vastgesteld. Bij het opstellen van de Begroting 2016 is nog niet bekend welke locaties dat zijn. Extra informatie voor kaderstelling of controle: 3.2.2.02 De Watervisie 2016-2021 wordt eind november 2015 door PS vastgesteld. Beleidsstukken bij deze instrumenten: geen. |
Meerjarenoverzicht baten & Lasten
( bedragen x € 1.000 )
Lasten | Jaarrekening 2014 | Begroot 2015 | Begroot 2016 | Begroot 2017 | Begroot 2018 | Begroot 2019 |
---|---|---|---|---|---|---|
Apparaatskosten | 1.434 | 1.698 | 950 | 870 | 925 | 919 |
Directe lasten | 563 | 609 | 252 | 252 | 252 | 252 |
Overdrachten | 891 | 2.636 | 867 | 867 | 867 | 867 |
Subtotaal Lasten | 2.889 | 4.943 | 2.069 | 1.989 | 2.044 | 2.038 |
Baten | -863 | -835 | -835 | -835 | -835 | -835 |
Saldo van baten en lasten | 2.025 | 4.108 | 1.234 | 1.154 | 1.209 | 1.203 |
Storting reserves | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Onttrekking reserves | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Resultaat | 2.025 | 4.108 | 1.234 | 1.154 | 1.209 | 1.203 |
Toelichting op het Meerjarenoverzicht
Categorie | Toelichting |
Apparaatskosten | |
Directe lasten | In 2015 is een incidentele raming opgenomen voor uitgaven ten laste van de reserve ILG voor verdrogingsbestrijding. |
Kapitaallasten | |
Overdrachten | Het verschil tussen de ramingen 2015 en 2016 betreft de in 2015 opgenomen ramingen voor uitgaven ten laste van de reserve ILG voor verdrogingsbestrijding. |
Baten | |
Storting reserves | |
Onttrekking reserves |
Beleidskader
- Onze wettelijke taken liggen vooral verankerd in de Waterwet. De Watervisie 2021 vormt het strategische beleidskader en wat wij gaan doen is geconcretiseerd in een jaarlijks te actualiseren Uitvoeringsprogramma.
- De provincie is kaderstellend voor het regionale watersysteem. De uitvoering van het waterbeheer ligt grotendeels bij Rijkswaterstaat, de drie waterschappen en de gemeenten. De provincie is deels uitvoerder van het grondwaterbeheer, provinciaal vaarwegbeheer, de vergunningverlening voor grootschalige industriële grondwateronttrekkingen en infiltraties (onder andere warmte-koudeopslag en drinkwaterwinningen).
- De provincie is toezichthouder voor de waterschappen.
- De provincie wijst zwemlocaties aan en is handhaver voor de zwemwaterkwaliteit.
- De Drinkwaterwet bepaalt dat de provincie de drinkwatertarieven van PWN goedkeurt.
- In de Structuurvisie en de ruimtelijke verordening zijn de ruimtelijke aspecten van het waterbeleid opgenomen. We vinden het belangrijk dat de ruimte goed en op duurzame wijze wordt gebruikt.
Prioriteiten voor dit begrotingsjaar
- PS besluiten over een bijdrage aan regionale projecten voor De Nieuwe Afsluitdijk (fase 2) voor natuur, duurzame energie en recreatie en toerisme (OD 3.1.2)
- GS besluiten over het projectplan voor de versterking van de Prins Hendrikdijk op Texel (OD 3.1.2)
- GS en PS besluiten over de inzet van provinciale middelen voor het meekoppelen van kansen op het gebied van o.a. natuur, recreatie en regionale economie bij de versterking van de Markermeerdijken (OD 3.1.2).
- Meerlaagsveiligheid: samen met de waterschappen informeren we de gemeenten over het overstromingsrisico en de mogelijkheid van waterrobuust inrichten (ter ondersteuning van artikel 8a uit de Provinciale Ruimtelijke Verordening). We ontwikkelen een aanpak om bij (ruimtelijke) projecten waarbij we als provincie betrokken zijn waterrobuustheid in de afwegingen mee te kunnen nemen. (OD 3.1.3)
- Gemeenten gestimuleerd vooronderzoek te doen naar het creëren van nieuw zwemplekken (OD 3.2.1)
- Gestart met de nadere uitwerking en uitvoering van de in de bijlage van de Watervisie genoemde 35 KRW maatregelen (OD 3.2.2)
Omgevingsfactoren
- Het nationale beleid staat in het teken van decentralisatie en het vergroten van doelmatigheid en efficiency van beleid. Provincies staan steeds meer aan de lat voor integraal ruimtelijk-economisch beleid, waar water onderdeel van uitmaakt. Hiermee wordt voorgesorteerd op de komst van de Omgevingswet, die naar verwachting in 2018 van kracht zal worden.
- In 2014 is door de Tweede Kamer besloten over de Deltabeslissingen. Het Deltaprogramma gaat nu in uitvoering. Doel is ervoor te zorgen dat volgende generaties veilig zijn tegen overstromingen en over genoeg zoet water beschikken.
- De economie trekt weer aan. Er gaat naar verwachting weer geïnvesteerd worden. Voor het waterbeleid – dat het deels moet hebben van meekoppelen met andere ruimtelijke ontwikkelingen - betekent dit nieuwe kansen om tot duurzame oplossingen te komen.
- Na een periode waarin vooral in termen van “je gaat erover of niet” naar taken en verantwoordelijkheden in het waterdomein werd gekeken (conform Nationaal Bestuursakkoord Water), staat nu voorop dat samen moet worden gewerkt om maatschappelijke meerwaarde te realiseren. Nog steeds vanuit ieders taken en verantwoordelijkheden, maar met een goed oog voor elkaars belangen.