Groen
Aantrekkelijk en toegankelijk groen voor de bewoners en bezoekers van de provincie, voor ecologie en economie.
Lees meerDoelenboom
Doelenboom
Maatschappelijk doel
Aantrekkelijk en toegankelijk groen voor de bewoners en bezoekers van de provincie, voor ecologie en economie.
Beleidsdoelen
6.1 Een samenhangende groenstructuur
6.2 Adequaat beheerd groen
6.3 Bij groen betrokken bewoners, bedrijven en overheden
Aantrekkelijk en toegankelijk groen voor de bewoners en bezoekers van de provincie, voor ecologie en economie.
6.1 Een samenhangende groenstructuur
Het eerste beleidsdoel van de doelenboom Groen (6.1) vormt de bescherming en de ontwikkeling van een samenhangende groenstructuur zoals opgenomen in de Agenda Groen en de Provinciale Structuurvisie. De kern van de groenstructuur wordt gevormd door het Natuurnetwerk, dat momenteel circa 50.000 hectare verworven en ingericht groen omvat (excl. grote wateren). In 2027 dient het Natuurnetwerk door verwerving en inrichting afgerond te zijn. Het omvat dan ca. 56.000 hectare met inbegrip van de Natura 2000 gebieden en grotere recreatiegebieden.
Het beleidsdoel een samenhangende groenstructuur realiseren wij via vier operationele doelen.
6.1.1 Beschermd groen
6.1.2 Natuurnetwerk Nederland (NNN) gerealiseerd in 2027
6.1.3 Natura 2000 gerealiseerd
6.1.4 Recreatieve routes gerealiseerd en Recreatie om de Stad afgerond
Wij hebben deze beleidsdoelen zoveel mogelijk voorzien van prestatie-indicatoren voor de jaren 2016-2019. Ze komen overeen met de programmering in het ontwerp-Meerjarenprogramma Groen 2016-2020.
Tabel Prestatie-indicatoren
Taak | Output | Nulmeting | B2016 | B2017 | B2018 | B2019 |
6.1.1 Bescherming van groen via uitvoering van de groene wetten *) | Vergunningen en ontheffingen NB-wet en FFwet binnen gestelde termijnen afgehandeld | 92% | 92% | 92% | 92% | 92% |
6.1.2 a. Verwerving/ functiewijziging natuurnetwerk | Uitbreiding NNN gerealiseerd | Restant-opgave: 4.700 ha | 250 | 250 | 250 | 250 |
6.1.2 b. Inrichting natuurnetwerk | Inrichting NNN gerealiseerd | Restant-opgave: 6.100 ha | 250 | 250 | 250 | 250 |
6.1.3 Verbeter-maatregelen Natura 2000 gebieden treffen | Natura 2000 maatregelen getroffen | Opgave 1e beheer-periode 4.020 ha | 670 | 670 | 670 | 670 |
6.1.4 Aanleg recreatieve routes | Recr. verbin-dingen aangelegd en/of bewegwijzerd | Restant-opgave: | 370 | 330 | 330 | 330 |
*) Voor de prestatie-indicator voor handhaving en vergunningverlening wordt aangesloten op de basisnorm kwaliteit zoals opgenomen in de dienstverleningsovereenkomsten met de omgevingsdiensten. Voorlopig is uitgegaan dat we 92% van de vergunningverlening binnen de gestelde termijnen afhandelen.
Toelichting op taken en output
Ad 6.1.1 Nieuw groen realiseren is belangrijk maar het beschermen van het bestaande groen is minstens zo belangrijk. Een belangrijk instrument voor de planologische bescherming van de provinciale groenstructuur (Natuurnetwerk, natuurverbindingen, bufferzones, landelijk gebied) is de Provinciale Ruimtelijke Verordening (Programma 5 Ruimte). De basis voor de vergunningverlening voor de Natuurbeschermingswet vormen de Beheerplannen voor de Natura 2000 gebieden in Noord-Holland. Daarvan zullen er vijftien door ons worden vastgesteld in 2016. In het kader van de Flora- en Faunawet kan de provincie ontheffingen verlenen op de verboden in de Flora- en Faunawet, zodat beheer- en schadebestrijding kunnen plaatsvinden. Handhaving van de groene wetten vindt plaats conform het Handhavinguitvoeringsprogramma (HUP), welke wij in 2016 zullen herzien. Handhaving en vergunningverlening van de groene wetten gaan in 2016 over naar de omgevingsdiensten.
Ad 6.1.2 a Voor de verwerving/functiewijziging van het Natuurnetwerk is de jaarlijkse taakstelling 250 hectare. De geplande hectares liggen in lijn met de doelstelling van 250 hectare in de Agenda Groen en ons coalitieakkoord. De restantopgave voor het Natuurnetwerk Nederland voor Noord-Holland t/m 2027 is 4.700 hectare voor verwerving of functiewijziging. Eind2015 wordt de voortgangskaart van het Natuurnetwerk geactualiseerd. In het definitieve Meerjarenprogramma Groen 2016-2020 wordt bezien wat de precieze restantopgave is voor verwerving van het natuurnetwerk en op welke wijze deze kan worden gerealiseerd.
Ad 6.1.2. b Nieuwe natuur dient veelal ingericht te worden. De restant inrichtingsbehoefte van het Natuurnetwerk is recent geraamd op circa 6.100 hectare. Eind 2015 wordt de voortgangskaart van het Natuurnetwerk geactualiseerd. In het definitieve Meerjarenprogramma Groen 2016-2020 wordt bezien wat de precieze restantopgave is voor de inrichting van het natuurnetwerk en op welke wijze deze kan worden gerealiseerd.
Ad 6.1.3 Voor Natura 2000 gebieden worden, zoals vastgelegd in de beheerplannen, maatregelen getroffen ten behoeve van de staat van instandhouding van soorten en habitats. In de eerste beheerplanperiode van zes jaar gaat het om maatregelen op totaal 4.020 hectare, gemiddeld 670 hectare per jaar. Hierover worden uitvoeringsafspraken gemaakt met de terreinbeheerders en de waterschappen. De meeste maatregelen worden genomen voor (PAS), zoals baggeren, het verwijderen van de bovengrond, maaien en het stimuleren van verstuiven in de duinen.
Ad 6.1.4. De restantopgave voor recreatieve fiets- en wandelroutes is recent geraamd op 1.370 km. Dit betreft naast fysieke maatregelen vooral bewegwijzering Dit varieert tussen 330-370 km per jaar.
Meerjarenraming lasten (Bedragen * €1.000)
6.1 Een samenhangende groenstructuur | Jaar-rekening 2014 | Begroting 2015 | Begroting 2016 | Begroting 2017 | Begroting 2018 | Begroting 2019 |
Lasten uit algemene middelen | 19.000 | 8.582 | 9.618 | 8.988 | 9.259 | 9.204 |
a. NB wet en Flora- en Fauna wet (handhaving, vergunningverlening) | 62 | 73 | 0 | 0 | 0 | 0 |
b. Realisatie EHS | 9.963 | 827 | 703 | 703 | 703 | 703 |
c. Onderzoek en advies groen | 72 | 103 | 3.062 | 3.062 | 3.062 | 3.062 |
d. Beheerplannen N2000 | 157 | 101 | 101 | 101 | 101 | 101 |
Subsidies Laag Holland | 479 | 196 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Subsidies Recreatie | 0 | 15 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Apparaatskosten | 8.217 | 7.267 | 5.752 | 5.122 | 5.393 | 5.338 |
Afrekeningsverschillen jaarrekening 2014 | 48 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Lasten gedekt uit reserves en balansposten (BDU en vooruitontvangen bijdrage) | 38.805 | 47.148 | 60.572 | 35.949 | 21.577 | 9.992 |
e. Reserve Groen | 12.753 | 29.819 | 38.140 | 20.840 | 14.689 | 5.936 |
f. Reserve Groene Uitweg | 16.628 | 5.975 | 8.903 | 0 | 0 | 0 |
g. BDU Groene Uitweg | 0 | 0 | 10.786 | 8.392 | 6.788 | 4.056 |
h. Groenfonds ILG Rijk | 5.076 | 2.008 | 1.070 | 6.467 | 0 | 0 |
i. Reserve TWIN-H (compartiment groen) | 1.240 | 6.691 | 1.295 | 250 | 100 | 0 |
j. Reserve UNA (compartiment groen) | 1.769 | 700 | 378 | 0 | 0 | 0 |
Reserve ILG | 313 | 1.555 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Natuurbrug Zandpoort | 1.026 | 400 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Toelichting op het meerjarenoverzicht lasten
a. Inhuur van specialistische kennis voor handhaving en vergunningverlening. Vanaf 2016 wordt dit uit een centraal budget betaald.
b. Realisatie EHS heeft betrekking op rente en aflossing van eerdere EHS-leningen van provincies bij het Nationaal Groenfonds doorlopend tot 2021. Het hoge bedrag in 2014 heeft betrekking op de functieverandering en inrichtingskosten bij de SKNL (uitvoeringsregeling subsidie kwaliteitsimpuls natuur en landschap Noord-Holland) die in 2014 volgens het baten- en lastenstelsel in de jaarrekening opgenomen zijn.
c. Onderzoek en advies groen betreft o.a. opdrachten voor extern onderzoek, advies en proceskosten voor beleidsverkenningen, beleidsontwikkeling en juridische advisering. Verder worden vanaf 2016 uit dit budget de kosten, jaarlijks € 2,8 miljoen, voor de Groene VTH-plustaken (Vergunningen, Handhaving en Toezichthouden) van de exploitatiebijdragen aan de omgevingsdiensten betaald. Omwille van het overzicht zullen wij in 2016 dit op een apart budget plaatsen.
d. Opstellen en actualiseren van Beheerplannen Natura 2000 / PAS (gebiedsanalyses): budget voor extern advies en proceskosten.
e., f., g., i. en j. Betreffen kasramingen voor in het Meerjarenprogramma Groen 2016-2020 opgenomen projecten.
h. Groenfonds ILG Rijk. Betreft verplichtingen uit de ILG-periode ten behoeve van de resterende FES-projecten, dit wordt betaald uit de vooruitontvangen Rijksbijdrage ILG-middelen.
Aantrekkelijk en toegankelijk groen voor de bewoners en bezoekers van de provincie, voor ecologie en economie.
6.2 Adequaat beheerd groen
Het tweede beleidsdoel van de doelenboom Groen is een adequaat beheer van bestaand en nieuw groen. Daartoe zetten wij in op drie operationele doelen:
6.2.1 Doeltreffend en doelmatig beheer natuurnetwerk en agrarische natuur
6.2.2 Evenwichtig faunabeheer
6.2.3 Doeltreffend en doelmatig beheer recreatiegebieden en routes
In onderstaande tabel zijn de beleidsprestaties met betrekking tot het beheer van groen voor de jaren 2016-2019 weergegeven.
Tabel Prestatie-indicatoren
Taak | Output | Nulmeting 2015 | B2016 | B2017 | B2018 | B2019 |
6.2.1 Subsidiëren van (agrarisch) natuurbeheer | Natuurbeheer ha per jaar | 27.800 | 28.000 | 28.250 | 28.500 | 28.750 |
Agrarisch natuurbeheer ha per jaar | 21.800 | 15.000 | 15.000 | 15.000 | 15.000 | |
6.2.2 Faunabeheer | Beperking lasten Faunafonds (t.o.v. 2015) | 4,2 mln. | +0,2 mln. | -0,4mln. | -0,9 mln. | -1,6 mln. |
6.2.3 Deelname recreatieschappen | Beheerd areaal ha per jaar | 7.010* | 7.010 | 6.566** | 6.566 | 6.566 |
* In 2015 wordt nog een discussie gevoerd over de wensen van participanten over het in beheer nemen van extra deelgebieden/hectares in Tuinen van West, Zwaansbroek Noordkop en Park 21.
** Per 1-1-2017 treedt de provincie uit het recreatieschap. De oppervlakte neemt daardoor met 444 ha af.
Toelichting op taken en output
Ad 6.2.1. In het provinciaal Natuurbeheerplan 2016 zijn de doelen voor het (agrarisch) natuurbeheer vastgelegd. Beheerders die daarvoor in aanmerking komen kunnen beheersubsidie aanvragen. Bij het natuurbeheer is gerekend met een groei van gemiddeld 250 ha per jaar. Voor het agrarisch natuurbeheer verandert er veel in 2016. De beschikbare middelen willen wij geconcentreerd gaan inzetten in kansrijke weidevogel kerngebieden. De offertes van de nieuwe gebiedscollectieven dienen nog beoordeeld te worden. Vooralsnog gaan wij uit van gesubsidieerd agrarisch natuurbeheer op circa 15.000 hectare.
Ad 6.2.2. Een kernopgave van het faunabeleid vormt de problematiek van de toenemende ganzenstand in verband met schade aan de landbouw en het gevaar voor de vliegveiligheid. Wij achten het wenselijk dat in een straal van 10 kilometer rondom Schiphol slechts geringe aantallen ganzen voorkomen. Indien de ganzenstand blijft groeien zullen de kosten van schade-uitkeringen door de provincie via het Faunafonds exponentieel toenemen. In ons Uitvoeringsbeleid Ganzen 2014 is daarom een mix van maatregelen opgenomen, waarvan het resultaat tot uitdrukking komt in de bijbehorende kostenreductie van het budget voor het Faunafonds. De nulmeting 2015 is het bedrag voor het Faunafonds uit de begroting 2015 van € 4,2 miljoen. Na een toename van in te zetten middelen in 2016 in verband met de geplande vangacties van ganzen is een daling van de verwachte faunaschade voorzien.
Ad 6.2.3. Het areaal in beheer bij de zes recreatieschappen waarin wij participeren neemt licht toe door de oplevering van enkele nieuwe recreatiegebieden(afrondingen van het programma Recreatie-om-de-Stad) . In 2017 is een daling voorzien in verband met het uittreden van de provincie uit het recreatieschap Geestmerambacht, waarover de onderhandelingen momenteel lopen. Daarnaast zijn wij, zoals in de Agenda Groen en ons coalitieakkoord aangegeven, gestart met de modernisering van de overige recreatieschappen.
Meerjarenraming lasten (Bedragen * €1.000)
6.2 Adequaat beheerd groen | Jaar-rekening 2014 | Begroting 2015 | Begroting 2016 | Begroting 2017 | Begroting 2018 | Begroting 2019 |
Lasten uit algemene middelen | 31.309 | 30.175 | 34.227 | 35.453 | 26.522 | 26.389 |
a. Natuur- en landschapsbeheer | 16.787 | 14.210 | 20.576 | 19.186 | 14.846 | 15.436 |
b. Landschapsbeheer Texel | 198 | 42 | 42 | 42 | 42 | 42 |
c. Faunafonds | 6.086 | 4.200 | 4.400 | 3.800 | 3.300 | 2.600 |
d. Flora en Faunabeleid | 112 | 150 | 150 | 150 | 150 | 150 |
e. Recreatieschappen | 4.851 | 4.981 | 5.238 | 8.906 | 5.034 | 5.083 |
f. Beheer NH pad | 71 | 75 | 75 | 75 | 75 | 75 |
g. Subsidies beheer groene organisaties | 2.993 | 2.841 | 2.296 | 1.996 | 1.666 | 1.666 |
h. N.V. Recreatie NH | 19 | 19 | 19 | 19 | 19 | 19 |
Onderzoek en advies Landschap | 30 | 57 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Apparaatskosten | 591 | 3.600 | 1.431 | 1.279 | 1.390 | 1.318 |
Afrekeningsverschillen 2014 | -429 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Lasten gedekt uit reserves | 989 | 2.094 | 0 | 0 | 0 | 0 |
i. Reserve cofinanciering Waddenfonds | 989 | 1.762 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Reserve Werkgelegenheid en economie | 0 | 332 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Toelichting op de meerjarenraming lasten
a. Het budget voor het natuur- en landschapsbeheer wordt ingezet voor de subsidieregeling voor (agrarisch) natuur en landschapsbeheer (zie Natuurbeheerplan 2016). De bedragen voor het natuur- en landschapsbeheer fluctueren, dit komt door het systeem met zes-jarige beheercontracten die niet allemaal tegelijkertijd verlengd worden. In 2015 zijn deze geraamd op € 14,2 miljoen, in 2016 op € 20 miljoen en in 2018 op € 14,8 miljoen. Deze bedragen zijn gebaseerd op het Natuurbeheerplan 2016 en zijn inclusief de bijdrage van de waterschappen van € 380.000, voor agrarisch waterbeheer. Zoals in het coalitieakkoord aangekondigd wordt een onderzoek uitgevoerd naar de eventuele wenselijkheid van een verhoging van de SNL beheersvergoeding voor bijzondere versnipperde gebieden. Hiervoor zijn reeds middelen gereserveerd (meer lasten, in 2016 € 565.000, 2017 t/m 2019 € 65.000, per jaar, Coalitieakkoord). Wij zullen uw Staten in eind 2015 / begin 2016 hierover nader informeren.
b. Bij de Kaderbrief 2014 is besloten om de jaarlijkse bijdrage voor een specifieke regeling voor beheer en onderhoud van landschapselementen op Texel (ROL/RAL-regeling) af te kopen. De onderhandelingen hierover met de gemeente Texel lopen nog. Het bedrag van € 42.000 betreft de rentekosten van het streekfonds Texel, dat is ingesteld n.a.v. een wens van uw Staten in 2010.
In 2014 is het Faunafonds gedecentraliseerd naar de provincies, inclusief een decentralisatie-uitkering via het provinciefonds. Binnen dit budget worden de uitvoeringskosten en de tegemoetkomingen in schade van het Faunafonds bekostigd. De bedragen die nodig zijn voor het Faunafonds worden voor 2015 nog geraamd op € 4,2 miljoen. Door verschillende beleidsmaatregelen, zoals reductie van de ganzenpopulatie, het instellen van een landelijk plafond zomerschade en de introductie van een behandelbedrag, komt dit bedrag in 2019 uit op € 2,6 miljoen.
d. Het budget Flora en Faunabeleid wordt ingezet voor het ontwikkelen van beleid, specifiek onderzoek en advies m.b.t. faunabeheer en onze deelname aan de Nederlandse Regiegroep Vogelaanvaringen (NRV) met betrekking tot Schiphol.
e. Het budget voor de recreatieschappen is bedoeld voor de provinciale bijdrage ter dekking van het exploitatietekort zoals vastgelegd in de gemeenschappelijke regelingen. Het budget voor de recreatieschappen is gebaseerd op de begrotingen van de recreatieschappen. In het coalitieakkoord is een verhoging van dit budget opgenomen als gevolg van de toegenomen lasten i.v.m. onder meer de uitbreiding van onder beheer vallende gebieden (meer lasten, in 2016 € 443.000 oplopend tot € 588.000 in 2019, Coalitieakkoord). Dit budget wordt jaarlijks geïndexeerd. In 2017 is er rekening gehouden met een bedrag voor uittreding uit het recreatieschap Geestmerambacht, vanaf 2018 wordt het budget verlaagd in verband met deze uittreding.
f. De provincie voert via de directie B&U zelf de regie op het beheer van het Noord-Holland pad.
g. Dit budget is voor een extra bijdrage aan Landschap Noord-Holland en het Goois Natuurreservaat in aanvulling op de SNL-subsidie. De boekjaarsubsidie voor Landschap Noord-Holland wordt beperkt tot de activiteiten die LNH uitvoert voor de provincie voor natuuronderzoek en stimulering van kleinschalige maatregelen voor soortenbescherming en landschapselementen.Dit budget dient ook voor de jaarlijkse bijdrage aan de Faunabeheereenheid en de landelijke organisaties Fietsplatform en Wandelnet.
h. Dit zijn de rentelasten van de deelneming in N.V. Recreatie Noord-Holland.
i. Voor de reserve cofinanciering Waddenfonds zijn in het coalitieakkoord nieuwe budgetten opgenomen. Deze worden gestort in de reserve. Er zijn nog geen uitgavenramingen opgenomen.
Aantrekkelijk en toegankelijk groen voor de bewoners en bezoekers van de provincie, voor ecologie en economie.
6.3 Bij groen betrokken bewoners, bedrijven en overheden
Het derde beleidsdoel betreft het betrekken van bewoners, bedrijven en overheden bij het provinciale groenbeleid. Zowel binnen maar ook buiten het Natuurnetwerk liggen er vele mogelijkheden om natuur, landschap en recreatie te versterken in combinatie met andere functies. Daarbij kunnen wij niet zonder een grote betrokkenheid van bewoners, bedrijven en andere overheden.
Wij zetten hierbij in op twee operationele doelen:
6.3.1 Bij groen betrokken bewoners en bedrijven
6.3.2 Bij groen betrokken overheden
Tabel Prestatie-indicatoren
Taak | Output | Nulmeting | B2016 | B2017 | B2018 | B2019 |
6.3.1 Stimuleren van vrijwilligers en natuureducatie | Groei groene vrijwiligers 50% | 12.000 vrijwilligers 2013 | 15.600 | 16.800 | 18.000 | 19.200 |
6.3.2 Gebiedsgerichte samenwerking | Cofinanciering Waddenfonds-projecten | Aantal projecten | 5 | 5 | 5 | 5 |
Toelichting op taken en output
Ad 6.3.1. De provincie verschaft jaarlijks subsidie aan de gezamenlijke groene organisaties voor het uitvoeren van het programma “Betrekken bij groen”. De doelstelling is een toename van 50% van het aantal bij de natuurorganisaties betrokken natuurvrijwilligers in vijf jaar (1.200 per jaar), conform het programma Betrekken bij Groen 2014. In ons coalitieakkoord hebben wij middelen beschikbaar gesteld om de ondersteuning van vrijwilligers die betrokken zijn bij het natuur- en landschapsbeheer en bij natuur- en milieueducatie te continueren.
Ad 6.3.2. In een aantal regio’s werken wij bestuurlijk nauw samen met andere overheden bij de voorbereiding en realisatie van ons groenbeleid. Het gaat om samenwerkingsverbanden voor het Waddenzeegebied (Regiecollege Waddengebied en stuurgroep Waddenprovincies), Laag Holland (gebiedscommissie), Groene Hart (stuurgroep), Gooi- en Vechtstreek (gebiedscommissie), de Metropool Regio Amsterdam en de Nationale Parken van Texel en Zuid-Kennemerland. Het gaat om een breed scala aan activiteiten, welke niet in een eenvoudige prestatie-indicator samen zijn te vatten. We beperken ons hier tot het geraamde aantal door ons te cofinancieren Waddenfondsprojecten in Noord-Holland. Hiervoor hebben wij in ons coalitieakkoord middelen voor cofinanciering beschikbaar gesteld. Naar verwachting zullen wij jaarlijks circa vijf projecten co-financieren. Voor nader inzicht in de activiteiten van genoemde gremia verwijzen wij naar de gebiedsprogramma’s en jaarverslagen waarover uw Staten periodiek worden geïnformeerd
Meerjarenraming lasten (Bedragen * €1.000)
6.3 Bij groen betrokken bewoners en bedrijven | Reke-ning 2014 | Begroting 2015 | Begroting 2016 | Begroting 2017 | Begroting 2018 | Begroting 2019 |
Lasten uit algemene middelen | 1.668 | 3.141 | 2.061 | 1.439 | 1.472 | 1.470 |
a. Programma Betrekken bij Groen | 606 | 608 | 608 | 600 | 600 | 600 |
b. Bijdrage regionale samenwerking | 321 | 1.384 | 1.101 | 581 | 581 | 581 |
c. Gebiedscommissies | 46 | 60 | 60 | 0 | 0 | 0 |
d. Deelname Nationale parken | 258 | 258 | 258 | 258 | 258 | 258 |
Apparaatskosten | 496 | 831 | 34 | 0 | 33 | 31 |
Afrekeningsverschillen 2014 | -60 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Toelichting op de budgetten
a. Het budget voor het Programma Betrekken bij Groen is bedoeld voor subsidie van de ondersteuning van vrijwilligers en natuureducatie. De middelen zijn bij de Kaderbrief 2015 vanaf 2017 gekort (tranche 3, € 608.000). Bij het coalitieakkoord 2015-2019 is dit hersteld met een structureel budget van € 600.000,- vanaf 2017. Wij zijn voornemens om vanaf 2017 het budget budgettair neutraal aan te vullen tot het oorspronkelijke bedrag van € 608.000.
b. Dit zijn de middelen voor regionale samenwerking met het Waddenzeegebied, Laag Holland en Groene Hart. Dit is inclusief de bijdrage van € 283.000, die Laag Holland van andere overheden ontvangt. De middelen zijn bij de Kaderbrief 2015 vanaf 2017 gekort (tranche 3, € 520.500). Bij het coalitieakkoord 2015-2019 is voor het Groene Hart een structureel budget van € 60.000,- vanaf 2016 beschikbaar gesteld. Een herverdeling binnen het budget voor regionale samenwerking over Waddenzeegebied, Laag Holland en Groene Hart zal in het najaar 2015 plaatsvinden.
c. Betreft de gebiedscommissies Laag Holland en Gooi & Vechtstreek. De middelen voor Gebiedscommissies zijn bij de Kaderbrief 2015 vanaf 2017 gekort (tranche 3, € 60.000).
d. Betreft bijdrage voor Nationale Parken. In 2011 heeft de provincie besloten om tijdelijk (t/m 2015) het gat op te vangen dat viel door het wegvallen van de rijksfinanciering. Voorgesteld wordt om dit budget structureel beschikbaar te stellen (lasten verhoogd, € 258.000, nadelig).
Beleidskader
Bescherming, ontwikkeling en beheer van groen is een provinciale kerntaak. Veel natuurbeleid is de afgelopen jaren gedecentraliseerd naar de provincie.
In de Agenda Groen (PS 2013) is het vigerende groenbeleid van de provincie vastgelegd. Ingezet wordt op:
Beschermen en ontwikkelen van groen o.a.:
- adequate planologische bescherming.
- realisatie van het NNN, uiterlijk in 2027.
- aanleggen van natuurverbindingen.
- realisatie van recreatieve routes.
- afronding van het programma Recreatie om de Stad (RodS).
Beheren van groen o.a.:
- subsidiëring van het (agrarisch) natuurbeheer.
- faunabeheer: o.a. beperking van de ganzenschade.
- het beheer door de recreatieschappen.
- Betrekken bij groen, o.a.:
- ondersteuning van vrijwilligers en ander particulier initiatief.
Coalitieakkoord
In ons coalitieakkoord “Ruimte voor groei” (2015-2019) zetten wij in op de bescherming en ontwikkeling van Natura 2000-gebieden, het Natuurnetwerk, cultuurlandschappen, recreatiegebieden en groene bufferzones Voor het afronden van het Natuurnetwerk is een jaarlijkse taakstelling voor het verwerving en inrichting van het NNN geformuleerd van 250 hectare. Wij vinden het belangrijk om cross-overs te benutten tussen natuur en de beleidsterreinen water, economisch en milieu. Wij onderschrijven het brede ecologische, maatschappelijke en economische belang van de biodiversiteit zoals onze partners dat hebben uiteengezet in de Verklaring “Groen Kapitaal”. Deze Verklaring sluit aan op de beoogde koersverbreding van het provinciale groenbeleid in de Kaderbrief 2015 onder de titel “van EHS naar biodiversiteit”. Ten aanzien van ons faunabeleid hebben wij aangegeven dat in verband met de vliegveiligheid en de grote landbouwschade de overlast van de te grote populatie zomerganzen stevige maatregelen blijft vragen, terwijl tegelijkertijd winterganzen bescherming verdienen. Voor continuering van de provinciale cofinanciering van Waddenfondsprojecten hebben wij middelen beschikbaar gesteld. Wij zetten de ondersteuning van vrijwilligers in natuur en landschap voort.
Effectindicatoren en prestatie-indicatoren
Met het Natuurakkoord (2011) en het Natuurpact (2013) is veel groenbeleid gedecentraliseerd naar de provincie. Gelet op onze nieuwe en grote verantwoordelijkheid in het groene domein vinden wij het belangrijk om te kunnen beschikken over meetbare streefwaarden voor de effecten van ons beleid gericht op de hoofddoelstelling: “aantrekkelijk en toegankelijk groen voor bewoners en bezoekers, voor ecologie en economie”. In het besef dat wij daarbij te maken hebben met moeilijk te beïnvloeden externe factoren is het toch van belang om te volgen hoe we er in Noord-Holland voor staan met onze hoofddoelstelling. Ook de Randstedelijke Rekenkamer heeft, in haar evaluatie van ons beleid voor natuurbeheer, gewezen op de wenselijkheid van meetbare streefwaarden.
Momenteel hebben wij nog geen meetbare effectindicatoren vastgesteld voor de hoofddoelstelling van ons groenbeleid. Wel hebben wij in deze programmabegroting voor de onderliggende drie beleidsdoelen zoveel mogelijk meetbare prestatie-indicatoren met streefwaarden voor de komende vier jaar weergegeven. Voorbeelden zijn de jaarlijks te realiseren hectares voor het Natuurnetwerk of het areaal natuur- en recreatiegebied waarvoor wij een bijdrage leveren voor het beheer.
De komende periode zullen wij een samenhangende set van effect- en prestatie indicatoren ontwikkelen en aan uw Staten voorleggen. Vervolgens zullen wij deze in de begroting opnemen
Evaluatiekader
De basis voor het provinciale groenbeleid is verwoord in de Agenda Groen uit 2013. Eind 2015 zullen wij over de voortgang van de Agenda Groen rapporteren. Wij stellen voor dit daarna weer te doen in 2019. In de jaarlijkse uitvoeringsprogramma’s (Meerjarenprogramma Groen, Natuurbeheerplan en Programma Betrekken bij Groen) wordt verslag gedaan van de voortgang van het desbetreffende beleid bij de beleidsdoelen.
Voortgangsrapportages
Niveau doelenboom | Beleidskader | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 |
Programma | ||||||
6. Groen | X | - | - | - | X |
Niveau doelenboom | Beleidskader | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 |
Beleidsdoelen | Uitvoeringsprogramma’s | |||||
6.1 Samenhangende groenstructuur | Meerjarenprogramma Groen | X | X | X | X | X |
6.2 Adequaat beheerd groen | Natuurbeheerplan | X | X | X | X | X |
6.3 Bij groen betrokken bewoners, bedrijven en overheden | Programma betrekken bij groen | X | X | X | X | X |
Naast genoemde voortgangsrapportages verrichten wij ook evaluaties van subsidies en verbonden partijen, zoals NV Recreatie Noord-Holland en NV PWN.
Maatschappelijk doel
Aantrekkelijk en toegankelijk groen voor de bewoners en bezoekers van de provincie, voor ecologie en economie.
Noord-Holland is een aantrekkelijke provincie om te wonen, te werken en te recreëren. De provincie kent een grote verscheidenheid van natuur en landschap en recreatiegebieden op korte afstand van de steden. Veel natuur in Noord-Holland maakt deel uit van het Europese stelsel van Natura 2000 gebieden, zoals de duinen, de Vechtplassen, veenweidegebieden en de grote wateren. De biodiversiteit staat sterk onder druk omdat de natuurgebieden te klein of te versnipperd zijn geworden, of te lijden hebben van vermesting (stikstof) of verdroging. Het realiseren en beheren van een robuust en hoogwaardig Natuurnetwerk Nederland vormt de ruggengraat van het provinciale groenbeleid.
Buiten het Natuurnetwerk bestaat het grootste deel van de provincie uit gebieden met andere hoofdfuncties zoals landbouw, water, infrastructuur en stedelijk gebied. Ook hier staat de biodiversiteit onder grote druk. Wij willen daarom bevorderen dat er meer natuurcombinaties tot stand komen, zoals tussen natuur en water, natuur en stedelijk gebied en natuur en economische functies. Zowel de natuur als de andere functies kunnen daar (economisch) baat bij hebben. Denk aan dijkversterking met natuurlijke vooroevers, natuurvriendelijke bermen en oevers van wegen en vaarwegen, (tijdelijke) natuur op bedrijventerreinen en duurzame landbouw met een gezonde bodembiodiversiteit en natuurlijke plaagbestrijding.
Het groen levert naast biodiversiteit ook een belangrijke bijdrage aan een aantrekkelijk en concurrerend vestigingsmilieu voor bewoners en bedrijven. Wij willen voor de realisatie van ons beleid de betrokkenheid van bewoners-vrijwilligers, (agrarische)bedrijven, gemeenten en waterschappen vergroten. Hiermee werken wij aan een verbreding van de maatschappelijke betekenis van het groen, zowel binnen als buiten de grenzen van het Natuurnetwerk Nederland.