Doelenboom
Doelenboom
Beleidsdoel 5.1
Beleid voor wonen, vitaliteit woonomgeving en ruimtelijke ontwikkeling voeren
Operationele doelen
5.1.1 Wonen en vitaliteit woonomgeving van dorpen en steden stimuleren
5.1.2 Ruimtelijke ontwikkeling vormgeven en uitvoeren
Beleidsdoel 5.2
Beleid voor economie, landbouw en toerisme voeren
Operationele doelen
5.2.1 Een optimaal vestigingsklimaat scheppen
5.2.2 Hoogwaardige werklocaties realiseren
5.2.3 Aan het toerisme gekoppelde bedrijvigheid stimuleren
5.2.4 Voor duurzame land- en tuinbouwgebieden zorgen
Beleid voor wonen, vitaliteit woonomgeving en ruimtelijke ontwikkeling voeren
5.1.1 Wonen en vitaliteit woonomgeving van dorpen en steden stimuleren
Instrumenten | Output |
---|---|
5.1.1.01 Stimuleren vitaliteit woonomgeving van dorpen en steden |
- Stedelijke vernieuwingsprojecten vanuit UNA/ISV, TWIN-H/ISV, P-ISV en ISV 3 ondersteund en gestimuleerd. |
5.1.1.02 Stimuleren van de woningbouwproductie |
- De kwalitatieve woningbouw aangejaagd en vastgelopen woningbouwprojecten door het aanjaagteam en het Noord-Hollands Woningbouwberaad vlot getrokken.
- Uitvoeringsprogramma binnenstedelijk bouwen uitgevoerd. - Pilots binnenstedelijk bouwen uitgevoerd. - Uitvoeringsregeling Collectieve Zelfbouw toegepast. - Beschikbaar stellen van locaties voor zelfbouw door gemeenten en corporaties via kennis en afspraken in de RAP's gestimuleerd. - Minimaal eenmaal per jaar klankbordgroep marktpartijen georganiseerd. - Uitvoeringsregeling verduurzaming bestaande woningvoorraad uitgevoerd. |
5.1.1.03 Regisseren regionale kwalitatieve en kwantitatieve woningbouwprogrammering |
- RAP's 2016-2020 opgesteld.
- Afspraken uit de RAP's tussen regio's en provincie middels de woningbouwmonitor en een jaarlijks bestuurlijk overleg tussen provincie en regio gemonitord en geactualiseerd. - Uitvoeringsregeling Woonvisie toegepast. - Themabijeenkomsten en werkbezoeken over actuele onderwerpen georganiseerd. - Gesprekken met regio’s over de huisvesting van tijdelijke werknemers uit Oost-Europa gevoerd. |
5.1.1.04 Incidentgericht toezicht houden op de huisvesting van verblijfsgerechtigden |
- Bestuurlijke brief met oordeel over taakuitvoering op het terrein van huisvesting statushouders: 100% van de gemeenten.
- Met gemeenten die achterlopen in taakstelling ambtelijke overleggen gevoerd (100%). - Met gemeenten die hun taakstelling niet adequaat uitvoeren, bestuurlijke gesprekken gevoerd (100%) en escalatie op bestuurlijk niveau door middel van de vervolgstappen op de escalatieladder. |
Toelichting | |
Veranderingen in deze instrumenten:
| |
Overige toelichtingen | |
Beslissingen van de Staten over deze instrumenten: Op 10 maart 2015 hebben GS besloten geld te reserveren voor het Uitvoeringsprogramma binnenstedelijk bouwen, het programma nader uit te werken met criteria en voor te leggen aan PS. GS hebben op 17 februari 2015 de beleidsaanbevelingen op de RAP-evaluatie 2010-2015 vastgesteld en besloten dat de regio’s een plan van aanpak voor het RAP 2016-2020 op moeten stellen , waarna deze uitgevoerd gaan worden. Betekenis van gebruikte termen en afkortingen: RAP: Regionaal Actieprogramma Extra informatie voor kaderstelling of controle: geen. |
Meerjarenoverzicht baten & Lasten
( bedragen x € 1.000 )
Lasten | Jaarrekening 2014 | Begroot 2015 | Begroot 2016 | Begroot 2017 | Begroot 2018 | Begroot 2019 |
---|---|---|---|---|---|---|
Apparaatskosten | 5.041 | 2.283 | 7.685 | 7.367 | 7.477 | 7.087 |
Directe lasten | 63 | 255 | 238 | 215 | 211 | 15 |
Kapitaallasten | 1 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Overdrachten | 13.577 | 7.848 | 1.927 | 1.593 | 900 | 0 |
Subtotaal Lasten | 18.681 | 10.386 | 9.850 | 9.175 | 8.588 | 7.102 |
Baten | -409 | -2.037 | -1.027 | -693 | 0 | 0 |
Saldo van baten en lasten | 18.272 | 8.349 | 8.823 | 8.482 | 8.588 | 7.102 |
Storting reserves | 5.952 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Onttrekking reserves | -3.423 | -1.031 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Resultaat | 20.800 | 7.318 | 8.823 | 8.482 | 8.588 | 7.102 |
Toelichting op het Meerjarenoverzicht
Categorie | Toelichting |
Apparaatskosten | |
Directe lasten | |
Kapitaallasten | |
Overdrachten | In 2015 wordt uitvoering gegeven aan versnellingsmaatregelen op het gebied van Werkgelegenheid en Economie, zoals beoogd in het Amendement fonds Stads- en dorpsontwikkeling (€ 5,2 miljoen). |
Baten | In 2015, 2016 en 2017 vindt subsidie afwikkeling plaats van de Rijksmiddelen uit voorgaande jaren (ISV2 en BLS). De baten uit vooruitontvangen Rijksgelden houden gelijke tred met de geraamde overdrachten. |
Storting reserves | |
Onttrekking reserves | In 2015 vindt subsidieafwikkeling plaats van stedelijke vernieuwing (ISV3) met dekking uit de gelijknamige reserve. |
Beleid voor wonen, vitaliteit woonomgeving en ruimtelijke ontwikkeling voeren
5.1.2 Ruimtelijke ontwikkeling vormgeven en uitvoeren
Instrumenten | Output |
---|---|
5.1.2.01 Opstellen en uitvoeren ruimtelijke kaders |
- PRV aan nieuw provinciaal beleid aangepast en in lijn met de Bro en Barro van het Rijk gebracht.
- Over ruimtelijke gemeentelijke plannen geadviseerd en deze beoordeeld. - Verkenning naar inhoud en opzet Omgevinsgvisie in het kader van de Omgevingswet opgesteld. |
5.1.2.02 Stimuleren ruimtelijke kwaliteit |
- Door de ARO over ruimtelijke kwaliteit bij voorontwerpplannen met impact in landelijk gebied geadviseerd.
- Door de PARK over ruimtelijke kwaliteit in provinciale en regionale opgaven geadviseerd. - Met één 'assist' van de TFR kennis- en procesondersteuning aan een gemeente bij een complexe binnenstedelijke ontwikkeling geboden. |
5.1.2.03 Uitvoeren thematische ruimtelijke programma's en projecten |
- Bijdrage aan de ontwikkeling van een aantal OV-knooppunten geleverd.
- Monitor OV-knooppunten opgesteld. - Congres OV-knooppunten georganiseerd. - De resultaten van de uitgevoerde verkenning naar de ruimtelijke-economische effecten van energietransitie in diverse ruimtelijke kaders vertaald. - Bijeenkomsten over energietransitie georganiseerd. |
5.1.2.04 Uitvoeren gebiedsgerichte ruimtelijke programma's en projecten |
- Ter realisatie van de Provinciale belangen in de Structuurvisie 2040 wordt een aantal ruimtelijke programma's en projecten voorbereid, danwel uitgevoerd, zoals: Bloemendalerpolder, Crailo, De Kop Werkt!, Uitvoeringsprogramma Haarlemmermeer-West, Noordzeekanaalgebied en Nieuwe Strandwal.
- Secretariaat voor de MRA uitgevoerd. - Ruimtelijke-economische agenda voor de MRA opgesteld. - In de Omgevingsraad Schiphol afspraken over de ontwikkeling van Schiphol en de leefbaarheid in de Schipholregio gemaakt. |
5.1.2.05 Uitvoeren grondbeleid |
- Gronden ten behoeve van diverse beleidsdoelen, indien noodzakelijk met toepassing van het onteigeningsinstrument, aangekocht.
- Provinciale gronden en gebouwen beheerd (anders dan de gebouwen die in gebruik zijn voor de eigen dienst). - Overtollig onroerend goed verkocht. |
Toelichting | |
Veranderingen in deze instrumenten: geen. | |
Overige toelichtingen | |
Beslissingen van de Staten over deze instrumenten: geen. PRV: Provinciale Ruimtelijke Verordening Extra informatie voor kaderstelling of controle: geen. Structuurvisie |
Meerjarenoverzicht baten & Lasten
( bedragen x € 1.000 )
Lasten | Jaarrekening 2014 | Begroot 2015 | Begroot 2016 | Begroot 2017 | Begroot 2018 | Begroot 2019 |
---|---|---|---|---|---|---|
Apparaatskosten | 6.867 | 10.930 | 6.530 | 6.286 | 6.382 | 6.050 |
Directe lasten | 4.030 | 5.882 | 5.489 | 4.837 | 4.423 | 4.423 |
Kapitaallasten | -589 | 35 | 304 | 268 | 241 | 218 |
Overdrachten | 1.629 | 18.242 | 3.137 | 9 | 9 | 9 |
Subtotaal Lasten | 11.938 | 35.089 | 15.460 | 11.400 | 11.055 | 10.700 |
Baten | -7.542 | -38.497 | -10.578 | -7.505 | -7.471 | -7.048 |
Saldo van baten en lasten | 4.395 | -3.408 | 4.882 | 3.895 | 3.584 | 3.652 |
Storting reserves | 10.330 | 0 | 1.000 | 500 | 0 | 0 |
Onttrekking reserves | -747 | -605 | -628 | -78 | -78 | -78 |
Resultaat | 13.978 | -4.013 | 5.254 | 4.317 | 3.506 | 3.574 |
Toelichting op het Meerjarenoverzicht
Categorie | Toelichting |
Apparaatskosten | |
Directe lasten | |
Kapitaallasten | De gepresenteerde kapitaallasten betreffen de kapitaallasten van diverse grondposities. Het gaat alleen om rentebedragen. De vermelde bedragen zijn neutraal met het renteresultaat in Programma 8. Het verschil tussen Begroting 2015 en Begroting 2016 wordt met name veroorzaakt door een lagere rekenrente. |
Overdrachten | In 2015 wordt subsidie buiten uitvoering verleend aan gemeente Haarlemmermeer voor onder meer Park 21 met dekking uit de ILG FES Rijksgelden. Er wordt 80% van de subsidie bevoorschot in 2015. |
Baten | De raming van de ILG FES Rijksgelden uit voorgaande jaren houdt gelijke tred met de geraamde subsidieoverdracht. |
Storting reserves | |
Onttrekking reserves | De onttrekking aan de reserve Tijdelijk beheer gronden wordt de komende jaren afgeraamd. Het werd onttrokken ter dekking van de kapitaallasten voor Crailo. Vanwege een lagere rekenrente en gewijzigde verwachte verkopen worden de kapitaallasten neerwaarts bijgesteld. Het gaat hierbij alleen om rentelasten welke neutraal zijn met Programma 8. |
Beleid voor economie, landbouw en toerisme voeren
5.2.1 Een optimaal vestigingsklimaat scheppen
Instrumenten | Output |
---|---|
5.2.1.01 Faciliteren regionale economische samenwerking |
- In diverse regionale overleggen waarin overheden, bedrijfsleven en onderwijs participeren, deelgenomen.
- Bestuurlijke inzet aan de AvA ONHN en REON geleverd. - Subsidie aan ONHN voor de uitvoering van het jaarprogramma verleend. |
5.2.1.02 Participeren in samenwerkingsverbanden in het NZKG en Den Helder voor havenontwikkeling |
- Aan het Bestuursplatform Noordzeekanaalgebied bestuurlijk deelgenomen.
- Aan het Tripartite Overleg Port of Den Helder (TOP) deelgenomen. |
5.2.1.03 Ontwikkelen en uitvoeren arbeidsmarktbeleid |
- Betere aansluiting op sterke regionale clusters tot stand gebracht.
- Betere afstemming tussen onderwijsinstellingen en bedrijfsleven gerealiseerd. |
5.2.1.04 Ontwikkelen en uitvoeren beleid m.b.t. IMA |
- Nader uit te werken in nieuwe beleidsagenda economie en landbouw. |
5.2.1.05 Deelnemen in Amsterdam Economic Board |
- Subsidie verleend waarmee aan totstandkoming van diverse AEB-initiatieven is bijgedragen. |
5.2.1.06 Versterken innovatie in het MKB |
- Innovatie in het MKB d.m.v. inzet van het MKB-innovatiefonds ondersteund. |
Toelichting | |
Veranderingen in deze instrumenten: geen. | |
Overige toelichtingen | |
Beslissingen van de Staten over deze instrumenten: geen. AvA: Algemene Vergadering van Aandeelhouders Extra informatie voor kaderstelling of controle: geen. |
Meerjarenoverzicht baten & Lasten
( bedragen x € 1.000 )
Lasten | Jaarrekening 2014 | Begroot 2015 | Begroot 2016 | Begroot 2017 | Begroot 2018 | Begroot 2019 |
---|---|---|---|---|---|---|
Apparaatskosten | 1.612 | 2.223 | 1.823 | 1.758 | 1.770 | 1.679 |
Directe lasten | 679 | 3.592 | 4.434 | 2.670 | 3.105 | 3.144 |
Kapitaallasten | 878 | 890 | 899 | 903 | 903 | 903 |
Overdrachten | 6.546 | 2.889 | 2.619 | 1.519 | 0 | 0 |
Subtotaal Lasten | 9.715 | 9.594 | 9.775 | 6.850 | 5.778 | 5.726 |
Baten | -16.070 | -17.860 | -9.749 | -5.749 | -5.749 | -5.749 |
Saldo van baten en lasten | -6.354 | -8.266 | 26 | 1.101 | 29 | -23 |
Storting reserves | 1.892 | 16.647 | 3.571 | 3.064 | 322 | 2.929 |
Onttrekking reserves | -1.680 | -8.738 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Resultaat | -6.142 | -356 | 3.597 | 4.165 | 351 | 2.905 |
Toelichting op het Meerjarenoverzicht
Categorie | Toelichting |
Apparaatskosten | |
Directe lasten | In de jaren 2016 en 2017 is er een bedrag van € 1,3 miljoen van Directe lasten naar Overdrachten overgeboekt, dit heeft betrekking op de subsidie aan het Ontwikkelingsbedrijf Noord-Holland Noord. |
Kapitaallasten | |
Overdrachten | In de jaren 2016 en 2017 is er een bedrag van € 1,3 miljoen van Directe lasten naar Overdrachten overgeboekt, dit heeft betrekking op de subsidie aan het Ontwikkelingsbedrijf NHN. |
Baten | Het dividend van nutsbedrijven wordt ten opzichte van de Begroting 2015 met € 5,02 miljoen opgehoogd. Hiervan is bij Kaderbrief 2016 al een bedrag van € 4 miljoen bijgeraamd. Dit wordt veroorzaakt door een verwachte eenmalige verkoopopbrengst bij Alliander. Ten opzichte van de Kaderbrief 2016 is het dividend van de nutsbedrijven verder structureel opgehoogd met € 1,02 miljoen (baten verhoogd, € 1,02 miljoen, voordelig). |
Storting reserves | Op basis van het coaltieakkoord Ruimte voor groei is € 2,0 miljoen in 2016, € 1,7 miljoen in 2017, € 179.000 in 2018 en € 1,6 miljoen in 2019 opgenomen voor Duurzaam Innovatiefonds |
Onttrekking reserves | Dit heeft betrekking op amendement fonds Stads- en dorpsontwikkeling, Begroting 2014. De onttrekking aan de reserve komt overeen met de uitgavenraming uit de reserve en loopt vrijwel gelijk aan de storting in deze reserve. |
Beleid voor economie, landbouw en toerisme voeren
5.2.2 Hoogwaardige werklocaties realiseren
Instrumenten | Output |
---|---|
5.2.2.01 Uitvoeren van uitvoeringsregeling HIRB |
- Uitvoering aan uitvoeringsregeling HIRB gegeven. |
5.2.2.02 Monitoren van bedrijventerreinen en kantoren |
- Jaarlijkse monitoring van bedrijventerreinen en kantoren verzorgd. |
5.2.2.03 Faciliteren regionale afstemming |
- Regionale afstemming m.b.t. werklocaties in Plabeka en Noord-Holland Noord gefaciliteerd. |
5.2.2.04 Faciliteren regionale adviescommissies detailhandel |
- Regionale afstemming m.b.t. detailhandel in heel Noord-Holland vergroot. |
Toelichting | |
Veranderingen in deze instrumenten: geen. | |
Overige toelichtingen | |
Beslissingen van de Staten over deze instrumenten: geen. HIRB: Herstructurering en Intelligent Ruimtegebruik Bedrijventerreinen Extra informatie voor kaderstelling of controle: geen. Beleidsstukken bij deze instrumenten: |
Meerjarenoverzicht baten & Lasten
( bedragen x € 1.000 )
Lasten | Jaarrekening 2014 | Begroot 2015 | Begroot 2016 | Begroot 2017 | Begroot 2018 | Begroot 2019 |
---|---|---|---|---|---|---|
Apparaatskosten | 1.744 | 1.620 | 1.790 | 1.614 | 1.753 | 1.661 |
Directe lasten | 388 | 388 | 388 | 388 | 388 | 388 |
Kapitaallasten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Overdrachten | 6.561 | 3.066 | 4.740 | 0 | 0 | 0 |
Subtotaal Lasten | 8.692 | 5.074 | 6.918 | 2.002 | 2.141 | 2.049 |
Baten | -25 | -25 | -25 | -25 | -25 | -25 |
Saldo van baten en lasten | 8.668 | 5.049 | 6.893 | 1.977 | 2.116 | 2.024 |
Storting reserves | 7.678 | 4.840 | 0 | 3.500 | 3.500 | 3.500 |
Onttrekking reserves | -5.419 | -1.000 | -4.740 | 0 | 0 | 0 |
Resultaat | 10.927 | 8.889 | 2.153 | 5.477 | 5.616 | 5.524 |
Toelichting op het Meerjarenoverzicht
Categorie | Toelichting |
Apparaatskosten | |
Directe lasten | |
Kapitaallasten | |
Overdrachten | De laatste subsidiebetalingen voor het verbeteren van bedrijfsterreinen uit de reserve Herstructurering bedrijfsterreinen worden in 2015 verwacht. Daarom neemt de uitgavenraming in 2016 structureel af met € 1 miljoen. |
Baten | |
Storting reserves | De stortingen hebben betrekking op de reserve Herstructurering Bedrijfsterreinen (HIRB) en Ontwikkelen en investeren in havencomplexen. |
Onttrekking reserves | De onttrekking in 2015 heeft betrekking op de geraamde uitgaven voor de reserve HIRB. |
Beleid voor economie, landbouw en toerisme voeren
5.2.3 Aan het toerisme gekoppelde bedrijvigheid stimuleren
Instrumenten | Output |
---|---|
5.2.3.01 Stimuleren regionale promotionele samenwerking |
- Promotionele activiteiten in de Metropoolregio Amsterdam (MRA) en Noord-Holland Noord ondersteund. |
5.2.3.02 Aanjagen van regionale ruimtelijke visies |
- Inventarisaties van huidig aanbod opgesteld en naar regionale visies voor verblijfsrecreatie vertaald. |
Toelichting | |
Veranderingen in deze instrumenten: geen. | |
Overige toelichtingen | |
Beslissingen van de Staten over deze instrumenten: geen. MRA: Metropoolregio Amsterdam Extra informatie voor kaderstelling of controle: geen. Beleidsstukken bij deze instrumenten: |
Meerjarenoverzicht baten & Lasten
( bedragen x € 1.000 )
Lasten | Jaarrekening 2014 | Begroot 2015 | Begroot 2016 | Begroot 2017 | Begroot 2018 | Begroot 2019 |
---|---|---|---|---|---|---|
Apparaatskosten | 408 | 476 | 460 | 479 | 447 | 424 |
Directe lasten | 303 | 401 | 401 | 0 | 0 | 0 |
Overdrachten | 159 | 1.000 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Subtotaal Lasten | 870 | 1.877 | 861 | 479 | 447 | 424 |
Baten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Saldo van baten en lasten | 870 | 1.877 | 861 | 479 | 447 | 424 |
Storting reserves | 137 | 3.609 | 2.837 | 2.612 | 1.393 | 2.552 |
Onttrekking reserves | -1.894 | -2.066 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Resultaat | -887 | 3.420 | 3.698 | 3.091 | 1.840 | 2.976 |
Toelichting op het Meerjarenoverzicht
Categorie | Toelichting |
Apparaatskosten | |
Directe lasten | Voor de invulling van de taakstellingen, zoals besloten bij de Kaderbrief 2015 (Bijlage 2), wordt er vanaf 2017 (Tranche 3) structureel bezuinigd op Toerisme € 401.000. |
Kapitaallasten | |
Overdrachten | Als gevolg van het Amendement fonds Stads- en dorpsontwikkeling bij de begroting 2014 is er in 2015 eenmalig een bedrag van € 1,0 miljoen geraamd voor de uitvoeringsregeling Water als Economische Drager uit de reserve werkgelegenheid en economie. |
Baten | |
Storting reserves | Coalitieakkoord 2015 - 2019: Water als Economische Drager (storting in reserve WED 2016 t/m 2019 € 1 miljoen per jaar, Coalitieakkoord). |
Onttrekking reserves | De onttrekking in 2015 heeft betrekking op de geraamde uitgaven voor de reserve WED. |
Beleid voor economie, landbouw en toerisme voeren
5.2.4 Voor duurzame land- en tuinbouwgebieden zorgen
Instrumenten | Output |
---|---|
5.2.4.01 Faciliteren greenport NHN en greenport Aalsmeer |
- In greenport Noord-Holland Noord en in green port Aalsmeer deelgenomen.
- Projecten uit gebiedsprogramma's greenport Aalsmeer en greenport Noord-Holland Noord opgestart en uitgevoerd. |
5.2.4.02 Stimuleren van verduurzaming landbouw en streekproducten |
- Nieuwe beleidsagenda economie en landbouw wordt nader uitgewerkt. |
5.2.4.03 Faciliteren POP 3 |
- Bijdrage t.b.v. de uitvoeringskosten van POP3 aan RVO geleverd. |
Toelichting | |
Veranderingen in deze instrumenten: geen. | |
Overige toelichtingen | |
Beslissingen van de Staten over deze instrumenten: geen. Betekenis van gebruikte termen en afkortingen: Extra informatie voor kaderstelling of controle: geen. |
Meerjarenoverzicht baten & Lasten
( bedragen x € 1.000 )
Lasten | Jaarrekening 2014 | Begroot 2015 | Begroot 2016 | Begroot 2017 | Begroot 2018 | Begroot 2019 |
---|---|---|---|---|---|---|
Apparaatskosten | 985 | 1.149 | 1.090 | 959 | 1.059 | 1.004 |
Directe lasten | 220 | 262 | 885 | 883 | 883 | 883 |
Kapitaallasten | 3 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Overdrachten | 629 | 1.570 | 4.216 | 2.516 | 1.516 | 1.016 |
Subtotaal Lasten | 1.837 | 2.981 | 6.191 | 4.358 | 3.458 | 2.903 |
Baten | 0 | -233 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Saldo van baten en lasten | 1.837 | 2.748 | 6.191 | 4.358 | 3.458 | 2.903 |
Storting reserves | 0 | 9.800 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Onttrekking reserves | 0 | -500 | -4.100 | -2.400 | -1.400 | -900 |
Resultaat | 1.837 | 12.048 | 2.091 | 1.958 | 2.058 | 2.003 |
Toelichting op het Meerjarenoverzicht
Categorie | Toelichting |
Apparaatskosten | |
Directe lasten | Voor (biologfische) landbouw is de bezuiniging met structureel € 200.000 vanaf 2016, zoals besloten bij de Kaderbrief 2015 (Tranche 2), teruggedraaid bij het Coalitieakkoord 2015-2019: Duurzaamheid en streekproducten, financiële regeling voor de verduurzaming van de land- en tuinbouw (meer lasten 2016 t/m 2019 € 300.000, per jaar, Coalitieakkoord). |
Kapitaallasten | |
Overdrachten | De wisselende bedragen hebben betrekking op de kasraming voor de Cofinanciering en uitvoeringskosten Europees Landbouwfonds uit de reserve Europese projecten Landbouwsubsidies, waarvoor er in de Kaderbrief 2015 (regel K) een bedrag van totaal € 9,8 miljoen beschikbaar is gesteld. Het zwaartepunt van de uitgaven voor projecten ligt naar verwachting in de jaren 2016 en 2017. De sturing op het POP 2014-2020 is er op gericht om het EU-budget in de jaren 2016-2019 geheel verplicht te hebben. Het tijdig verplichten is nodig omdat er wordt afgerekend op basis van de daadwerkelijke declaraties. Verder is het de bedoeling om vooral te richten op majeure meerjarige projecten om zo de uitvoeringskosten van RVO beperkt te kunnen houden. De uitgaven worden in 2015 geraamd op € 500.000, in 2016 € 4,1 miljoen en dat loopt terug tot een bedrag van € 900.000 in 2019. |
Baten | |
Storting reserves | |
Onttrekking reserves | De onttrekking aan de reserve Europese projecten Landbouwsubsidies zijn afgestemd op de raming voor de bestedingen uit de reserve. |
Beleidskader
- De Structuurvisie Infrastructuur en Ruimte (SVIR), het Besluit algemene regels ruimtelijke ordening (Barro), de Wet ruimtelijke ordening (Wro) Besluit ruimtelijke ordening (o.a. Ladder voor duurzame verstedelijking), en de Structuurvisie Mainport Amsterdam Schiphol Haarlemmermeer (SMASH) vormen het ruimtelijk kader vanuit het Rijk.
- In de SVIR is opgenomen dat “De programmering van verstedelijking wordt overgelaten aan provincies en (samenwerkende) gemeenten. Waar samenwerking tussen gemeenten uitblijft, stimuleren provincies actief dat de samenwerking alsnog tot stand komt. Provincies voeren – rekening houdend met de rijksdoelstellingen – de regie over de integratie en afweging van ruimtelijke opgaven van (boven)regionaal belang”.
- De Provinciale Structuurvisie 2040 vormt het ruimtelijk kader vanuit de provincie.
- In de Provinciale Ruimtelijke Verordening staat hoe wij de provinciale belangen behartigen in ruimtelijke plannen van gemeenten.
- De provinciale woonvisie richt zich op het kwalitatieve aspect van wonen (als aanvulling op de Structuurvisie). Als doelstelling is opgenomen: ‘Wij streven naar voldoende woningen in een aantrekkelijk woonmilieu en met een passende kwaliteit in het jaar 2020’.
Prioriteiten voor dit begrotingsjaar
- Stimuleren van binnenstedelijke woningbouw (5.1.1)
- Opstellen plannen van aanpak voor Regionale Actieprogramma’s (RAP’s) Woningbouwprogrammering 2015-2020 (5.1.1)
- Beschikbaar stellen van locaties voor zelfbouw door gemeenten en corporaties via kennis en afspraken in de RAP’s (5.1.1)
- Aanpassen van de Provinciale Ruimtelijke Verordening aan de actualiteit en voorbereiden op de Omgevingsvisie (5.1.2)
- Opstellen ruimtelijke-economische agenda MRA, mede als input voor de Omgevingsvisie (5.1.2)
- Laten doorwerken van ruimtelijke-economische effecten van energietransitie in de diverse ruimtelijke kaders (5.1.2)
Omgevingsfactoren
Demografische ontwikkelingen
Governance: De tendens waarbij er meer ruimte wordt gegeven aan initiatieven van onderaf is vooral waarneembaar in het ruimtelijk domein. De omgeving verandert: opgaven worden complexer en raken meerdere partijen en sectoren. Ontwikkelingen gaan sneller en hebben ongewisse gevolgen. Ook de rol van de overheid verandert: decentralisaties, minder budget en meer maatschappelijke initiatieven. Grote ingrepen van bovenaf (bv. grootschalige woningbouw) zijn minder aan de orde. Ook verschuift de focus van ontwikkeling van nieuwe ruimte naar intelligente oplossingen voor het bestaande. De provincie verandert hierin mee. Dit heeft zijn weerslag op de manier van werken en de rol van overheden bij initiatieven rond ruimtelijke ontwikkelingen. Deze verschuift van sturend naar faciliterend en coördinerend en van reagerend en toetsend naar initiërend.